Försäljningen av träningsredskap till hemmagym har ökat med mer än fem gånger hos tillverkaren och gymleverantören Gymleco under det gångna året. De har under oktober en pop-up store i Westfield Mall och Scandinavia och ser att intresset för träningsredskap till hemmet är enormt.
Ökningen började redan i mars och har fortsatt under resten av året. Linda Sotkasiira, marknadsansvarig på Gymleco, berättar om responsen de fått i butiken:
“Vi visste inte hur butiken skulle tas emot av allmänheten i och med att gymutrustning inte vanligtvis är något som säljs i köpcentrum. Nu har mer än halva månaden gått och vi har sett en nyfikenhet hos människor oavsett träningsintresse eller inte. Det som har varit utöver förväntningarna är att vi i princip varje dag har några kunder inne som antingen har eller ska bygga ett hemmagym och är intresserade av hur vår utrustning kan passa in.”
Många som kommer in är även väldigt insatta och intresserade av gymutrustning.
“Vissa är väldigt insatta i gymbranschen och vet exakt vilka vi är men det är inte alla som har hört om oss. När vi berättar vad våra grundstenar i bolaget är: Hållbar kvalité, ergonomi och utrymmessnål, tidlös design så blir de flesta mer nyfikna då det är exakt vad många vill investera i som ser att sin utrustning ska hålla livet ut.”
Flera besökare i butiken har förklarat att de ser sitt gym som en långvarig investering både pengamässigt och hälsomässigt då de nu jobbar mer hemifrån och behöver ett alternativ till sin vanliga träningslokal. Flera är även väldigt stolta över sitt gym och har gärna vänner och bekanta över som får träna.
“Det är otroligt kul att hemmagym även har blivit ett socialt fenomen där man gärna delar sina träningspass på sociala medier och bjuder in nära och kära att hälsa på. Det blir som små mini-gym över hela Sverige som uppmuntrar folk att fortsätta röra på sig”, säger Linda.