Kommunikationstjänster och en lösning för kontaktcenter, integrerad med branschledande CRM-funktioner.
Med det sortimentet har holländska Enreach fått en plats på marknaden. Ett förvärv av finska Benemen stärker sin närvaro i Norden.
Stijn Nijhuis, VD för Enreach, är nöjd med att Benemen går med i den snabbt växande europeiska UCaaS-leverantören. Han konstaterar att hela portföljen som hans företag erbjuder sina kunder och partners fungerar perfekt. Detta gäller inte bara de olika lösningarna som Enreach erbjuder, för kommunikations- och kontaktcentra, utan också för hur de tillgodoser olika kunders och partners behov.
– Vi har olika distributionsmodeller över olika europeiska länder, beroende på vad som passar bäst. I Tyskland till exempel servar vi återförsäljare, men i Sverige arbetar vi direkt med kunderna, säger Stijn Nijhuis.
Flexibiliteten gäller även typer av kunder. Enreach riktar sig till både slutkunder och operatörer eller tjänsteleverantörer. Samt återförsäljare på vissa marknader.
Funktionalitet som erbjuds för kommunikation inkluderar smart telefoni, internetanslutningar och mobilabonnemang med internettelefoni för företag. Contact center-lösningen kompletteras med flerkanalig försäljningshantering och integration med branschledande CRM-lösningar som Salesforce och Microsoft Dynamics. Dessutom är Enreach-erbjudanden virtuella möteslösningar och Conversational AI, av den typ som används för chatbots och digitala assistenter.
Sammantaget kan det beskrivas som Enreach som erbjuder både teknologilösningar och applikationer för att hantera både kommunikation inom företag och interaktion med kunder. Båda bidrar till meningsfull mänsklig kontakt.
Synergieffekter
När det gäller blandningen av lösningar visar det sig ofta att synergieffekter uppstår. Om en kund använder Enreachs kommunikationstjänster är det nära till hands att titta på lösningen för kontaktcenter och vice versa. Men så behöver det inte vara.
– De två företagen kan stå på egna ben och fördelningen mellan dem ser annorlunda ut i olika länder, säger Stijn Nijhuis.
En sak som han är mycket tydlig om är att det inte finns några planer på att expandera till CRM. Istället är det djup integration och samarbete med marknadsledare som Salesforce och Microsoft som gäller.
– Vi är nöjda med det sortiment vi har. Vi vill vara där programvaran möter nätverket och erbjuda värde där.
Tillväxt i Sverige
För närvarande har Enreach sex anställda i Sverige, men nu expanderar det. Detta kommer att göras både genom rekrytering och genom ett nyligen förvärv av det finska företaget Benemen, som specialiserat sig på molnbaserade lösningar för kommunikation, för mobila virtuella nätverksoperatörer (MVNO) och för AI.
När det gäller konkurrenter säger Stijn Nijhuis det så här:
– Det finns många individuella lösningar som fungerar separat. Vår styrka är kombinationen av de olika lösningarna vi erbjuder, som fungerar tillsammans.
Enreachs erbjudande är helt klart i tid. En intressant aspekt är lösningarna för MVNO av olika slag. Det finns all anledning att anta att förekomsten av sådana kommer att öka, inte minst för att företag som Enreach erbjuder lösningar som gör deras verksamhet möjlig.

”Vi har olika modeller i olika länder, i Sverige betjänar vi våra kunder direkt”, säger Stijn Nijhuis, VD för Enreach.