Efter ett år med pandemi och skolstängningar släpper branschen för utbildningsteknologi, Swedish Edtech Industry, sin andra branschrapport.
Branschen levererar kommunikations- och lärplattformar, provtjänster, system, digitala lärresurser och läromedel till skolor och universitet.
Rapporten pekar på en växande global marknad, ökad insikt och digital mognad på marknaden, men också på fortsatta utmaningar med föråldrade it-system och upphandlingar som inte håller måttet.
Marknadsöversikt och branschbarometer över svensk edtech – Innovationstakten ökar i pandemins kölvatten släpps måndagen den 26 april.
Edtechbranschen består huvudsakligen av små företag som verkar på i stora delar offentlig marknad som både är prispressad och underfinansierad, men som präglas av optimism. Användarbasen för tjänsterna som levereras omfattar nästan halva befolkningen, men omsättningen är bara 1,3 procent av skolsektorns totala kostnader.
Pandemin har vänt upp och ned på det vi tidigare tagit för givet och satt utbildningens former i en stark transformation, där de nya behoven skapar ett förändringstryck på digitala verktyg och plattformar. Dessutom har efterfrågan på kompetensomställning, utbildning och livslångt lärande, både hos företag och offentlig sektor, ökat dramatiskt.
- Mer än hälften av medlemsföretagen har utvecklat ny funktionalitet under pågående pandemi.
- Var tredje företag uppger att de sett över och ändrat sina affärsmodeller och långsiktiga strategier för produktutveckling.
Den omställning som sker nu saknar motsvarighet och är en tydlig indikator på att effekterna av distansundervisningen kommer att bestå, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry. Lärare, utbildare och andra personalgrupper har fått helt nya erfarenheter och tidigare ovana användare har bekantat sig med, för dem, nya digitala verktyg.
Nedslag i rapporten:
- Branschen består huvudsakligen av små företag. En klar majoritet av medlemsföretagen omsätter under 15 miljoner per år och sex av tio medlemsföretag har färre än tio anställda.
- 10 av 10 företag förväntar tillväxt de närmsta åren- det är en optimistisk bransch, men den offentliga marknaden är prispressad, med en del osund konkurrens från offentliga aktörer, föråldrad teknik och med stora brister i upphandlingar som hämmar utveckling
- Internationalisering är en prioriterad tillväxtstrategi för nästan 6 av 10 företag
- Året som gått har drivit upp innovationstakten, då användarnas behov av ny funktionalitet, utbildning och kompetensutveckling ökat dramatiskt som en effekt av pandemin. Hälften av företagen har utvecklat ny funktionalitet i sina tjänster och var tredje företag har ändrat sin långsiktiga affärsstrategi.