Digital transformation har blivit något av ett modeord, men det räcker inte att vara långt framme med olika digitala initiativ.
Företag måste ompröva hela synen på hur de kan skapa värden på ett nytt och unikt sätt.
Det här visar den nya boken Beyond Digital från Paul Leinwand och Mahadeva Matt Mani, verksamma inom Strategy&, PwC:s strategikonsulter.
Boken från Harvard Business Review Press baseras på tre års studier tillsammans med tolv bolag som har genomfört omfattande transformationer: Adobe, Citigroup, Cleveland Clinic, Eli Lilly, Hitachi, Honeywell, Inditex, Komatsu, Microsoft, Philips, STC Pay och Titan.
Genom djupintervjuer med de företagsledare som har ansvarat för transformationerna, identifierar Beyond Digital sju faktorer som har bidragit till framgångsrik förändring av organisationerna:
- Ompröva företagets syfte och plats i omvärlden
- Bejaka och skapa värde via ekosystem
- Bygg ett system av insikter tillsammans med företagets kunder
- Gör din organisation mer resultatorienterad
- Skapa ett nytt fokus för företagsledningen
- Återuppfinn det sociala kontraktet med medarbetarna
- Ta ett radikalt omtag på det egna ledarskapet
– Två avgörande frågor som den här boken tar fasta på är dels vilka unika värden som det egna företaget kan bidra med. Dels vilka förmågor som gör att företaget kan skapa dessa värden på ett bättre sätt än någon annan. För att lyckas med en transformation måste företagsledare vara öppna och ärliga med de gap som finns när det gäller de sju faktorerna. Det räcker inte heller att bara arbeta vidare med ett fåtal av dessa punkter, säger Per Hannover, Senior Executive Advisor på Strategy&.