En klar majoritet av befolkningen retar sig på något sätt på innehållet i mejlen de får.
Allra vanligast är att störa sig på stavfel och bristande grammatik.
Samtidigt tycker också nästan 70 procent att det är svårt att använda lämpliga formuleringar i mejl. Detta enligt en ny undersökning genomförd av webbhotellspecialisten STRATO tillsammans med Sifo.
91 procent av svenskarna har stört sig på något i de mejl de har tagit emot, visar den undersökning som STRATO har låtit göra. När de tillfrågade får välja ut vilka saker som irriterar dem mest är det stavfel och dålig grammatik som sticker ut – 59 procent har stört sig på sådant.
Kvinnor stör sig på stavfel mer än män
Noterbart är att kvinnor stör sig på stavfel i högre grad än män: 67 procent av kvinnorna mot enbart 53 procent av männen. Näst vanligast är att störa sig på är sena svar, följt av text i versaler. 44 procent respektive 42 procent har problem med detta.
– Trots att en stor andel besväras av andras stavfel så är det många svenskar som själva kämpar med att skriva mejl: Hela 69 procent säger att de tycker att det är svårt att använda lämpliga formuleringar i sina mejl, säger Herman Borel, internationell chef för affärsverksamhet på STRATO.
Nummer ett när det gäller kommunikation: mejl
Men trots alla potentiella störningsmoment och sina svårigheter med den här formen av kommunikation är mejlen fortsatt det mest uppskattade kommunikationsverktyget bland svenskarna. 66 procent rankar mejlen högst, före både fysiska möten (55 procent) och telefonsamtal (40 procent).
– Kommunikation är något av det mest centrala i de flesta människors liv, men det betyder tyvärr inte automatiskt att det är lätt att kommunicera. Och även om det kan vara svårt att formulera sig korrekt i mejl är det ett verktyg som vi måste förhålla oss till. Både i arbetet och privatlivet är mejlen ett sätt att både få och ge information som betyder mycket för oss. Vi klarar oss inte utan mejl, säger Herman Borel.