Semester är en tid för avkoppling och för att ladda batterierna inför höstens arbete.
Allt fler väljer att arbeta hemifrån för att få mer tid för tex skolavslutningar och för att slutföra projekt och deadlines innan sommaren.
Men detta kan utgöra en utmaning för arbetsgivaren, som ansvarar för arbetsmiljön oavsett var arbetet utförs. Det är dock viktigt att medarbetare får möjlighet till flexibilitet för att uppnå en god balans mellan arbete och fritid.
HR- och löneexperten Anna Schönfelder på Simployer förklarar arbetsmiljöansvaret vid hemarbete och hur det påverkar både arbetsgivare och medarbetare.
Schönfelder betonar att arbetsmiljön vid hemarbete är viktig och arbetsgivaren har ett stort ansvar att säkerställa en god arbetsmiljö för den anställde.
– Detta inkluderar att se till att medarbetaren har tillgång till rätt utrustning och att arbetsmiljön är anpassad efter de krav som ställs på arbetet, säger Schönfelder och fortsätter. Ett par snabba tips om hur chefer kan arbeta för att säkerställa god arbetsmiljö vid hemarbete är att exempelvis använda en checklista. Ett annat tips är att ha samtal där chefen och den anställde tillsammans går igenom arbetsmiljön i bostaden.
Det handlar om mer än den fysiska arbetsmiljön och Schönfelder lyfter vikten av att se på helheten kopplat till arbetsmiljön.
– Arbetsmiljöfrågor omfattar även sociala och organisatoriska aspekter, såsom möjlighet till raster och pauser, samarbete med kollegor, arbetsbelastning, gränsdragning mellan arbetsliv och privatliv samt återkoppling och hur man blir arbetsledd. Det är viktigt att både arbetsgivaren och medarbetaren är medvetna om sitt ansvar för att skapa goda arbetsförhållanden vid hemarbete.
Avslutningsvis understryker Schönfelder vikten av att ha kunskap om riskerna vid arbete på platser som arbetsgivaren inte kan bestämma över, exempelvis vid hemarbete.
– Genom att tillsammans arbeta för en god arbetsmiljö kan både arbetsgivare och anställda skapa en hälsosam och produktiv arbetsmiljö, även när man arbetar hemifrån.