Igår delade Universum ut sitt pris för Årets nykomling inom Employer branding under en ceremoni i Stockholm.
Priset gick till Anna Klebe, HR-chef på Ramirent.
– Det här känns förstås jätteroligt. Vi arbetar hela tiden med att utveckla vårt arbetsgivarvarumärke och lyfta fram de många positiva värden och utvecklingsmöjligheter som finns i vårt företag, säger Anna Klebe.
Universums pris delas årligen ut till den organisation eller person som nyligen tagit sig an employer branding-utmaningen och utvecklat en tydlig strategi för frågorna och därmed blivit en aktör att räkna med.
Juryns motivering till årets pristagare är att Anna Klebe har insett vikten av, och lagt stort fokus på, employer branding i en bransch med många icke-akademiker och hög konkurrens om arbetskraften. Med hållbarhet som en röd tråd menar juryn att hon på ett enkelt och tydligt sätt lyft fram bolagets unikitet med stor framgång.
– Hållbarhet genomsyrar allt vi gör inom Ramirent. Att hyra byggmaskiner istället för att köpa är i sig hållbart. Dessutom har vi kommit långt i vårt erbjudande av fossilfria byggmaskiner och i vårt arbete för säkra och effektiva arbetsmiljöer. Att vi kan vara med och påverka hela byggbranschen i en positiv riktning, tror jag många av oss på Ramirent känner en stor stolthet kring. Vi satsar även på att utveckla vårt ledarskap för att bygga trygga medarbetare som känner glädje över att gå till jobbet. Att dessutom välkomna alla oavsett ålder, kön eller bakgrund är en självklarhet för oss och en överlevnadsfråga för hela branschen, säger Anna Klebe.
Universum är ett datadrivet undersökningsbolag, specialiserade och världsledande inom Employer Branding. Universum finns etablerat i fler än 60 marknader världen över, och hjälper olika uppdragsgivare att attrahera och behålla medarbetare.