Hur vi arbetar har under de senaste åren förändrats rejält, där ny teknik och distansarbete innebär utmaningar för landets chefer.
Högskolans Väst och Folkuniversitetets nya akademiska ledarskapsutbildning har därför skräddarsytts med det moderna ledarskapet i fokus. Inför kursstarten bjuder utbildningsledare Louise Eriksson på några av de viktigaste insikterna som alla chefer bör ha i bakhuvudet.
Som följd av pandemin har krav på flexibilitet växt fram där distansarbete tillhör det nya normala på många arbetsplatser. De förändrade förutsättningarna för landets chefer har också resulterat i ett ökat intresse för utbildningar inom ledarskap. För hur ska en ledare skapa en välmående arbetskultur i föränderliga tider?
Att skapa en hälsosam arbetskultur handlar bland annat om att kunna motivera och inspirera sina anställda som ledare. Något som Louise Eriksson, utbildningsledare på Folkuniversitetet med lång erfarenhet av ledarpositioner inom näringslivet, anser är en egenskap som tar tid att förädla.
– Ett framgångsrikt ledarskap förutsätter en bred förståelse för att varje medarbetare är unik. Dessutom krävs förmågan att kunna inspirera anställda och se deras behov samt att kunna anpassa arbetssätt när vardagen förändras. Detta återspeglas väl i utbildningen där deltagarna diskuterar aktuella utmaningar och får verktyg för att ta sig an dessa, säger Louise Eriksson, utbildningsledare på Folkuniversitetet.
En utbildning anpassad utifrån en ledares verklighet
Intresset för ledarskapsutbildningar råder det ingen brist på i dag. För att möta den ökade efterfrågan har Folkuniversitetet och Högskolan Väst tagit fram utbildningen Arbetsintegrerat ledarskap på 60 hp. En evidensbaserad uppdragsutbildning på distans som finns tillgänglig för alla blivande och yrkesverksamma ledare.
– Vi har skapat en akademisk utbildning som fokuserar både på ledarskapets praktik och teori. Utbildningen vänder sig både till ledare inom offentlig och privat sektor och vi tror att erfarenhetsutbytet mellan ledare från olika sammanhang är en väldigt viktig del i lärandet, säger Stefan Hellman, avdelningschef på Högskolan Väst.
För att skapa ett gott arbetsklimat och få medarbetare att trivas behöver chefer inse att ledarskapet är ett förtroende som byggs över tid. Det krävs engagemang, lyhördhet och beslutsamhet. För att utveckla verksamheten och hålla medarbetare motiverade gäller det att förstå misstagen som kan ske under vägen. Nu redogör utbildningsledare Louise Eriksson för några av dessa.
Fem fallgropar från ledarskapets verklighet – och hur de kan undvikas
- Att inte fånga upp medarbetares behov i tid
Medarbetare motiveras av olika saker. Att inte inse detta i ett tidigt skede kan få oönskade följder på arbetsklimatet. När vissa behöver mycket erkännande och delegering, trivs andra mer i en självgående roll. Detta ställer krav på att kunna lyssna, samtala och coacha. Ta snabbt reda på varje individs behov, anpassa ditt ledarskap och visa personlig omtanke.
-
Att inte agera som en förebild
I forskning sammanställd av Myndigheten för arbetsmiljökunskap visar det sig att en viktig aspekt i ett transformativt ledarskap är att föregå med gott exempel vad gäller moral och etik. Detta kräver stor självkännedom då det är lätt att glömma att medarbetare imiterar hur du som chef beter dig. Att exempelvis frekvent jobba sena kvällar eller tycka semester är ett överskattat påhitt skapar en ohälsosam arbetskultur. För din egen och andras skull – hitta en hälsosam balans.
- Att inte förstå att ledarskapet är mer än att vara chef
En chefbefordran gör dig automatiskt inte till en ledare folk lyssnar på. För att framgångsrikt ta vara på varje medarbetares potential och få dem att vilja följa ditt ledarskap krävs löpande utbildning inom ämnet och ett intresse att vilja anpassa ledarskapet efter nya tider.
- Att inte föra dialog med andra ledare
Chefer är också människor och i ledarskapet uppstår dagliga utmaningar. Därför är det värdefullt att kunna bolla problem och erfarenheter med andra i ledarpositioner samt dra lärdomar från olika branscher. Hitta ett nätverk som passar dig och ta dig tiden att använda det till fullo.
- Att inte anpassa kommunikationen
Kommunikation är ett självklart verktyg för alla ledare. Detta är dock lättare sagt än gjort när arbetet helt eller delvis blev på distans. Forskning visar att korta och intensiva episoder av kommunikation fungerar bäst vid distansarbete och bör följas av enskilt och ostört arbete. Lika viktigt är det med sociala aktiviteter som håller arbetsglädjen vid liv.