Idag kan Qlik meddela att Sephora, en av världens främsta återförsäljare av skönhetsprodukter, kommer att använda Qlik Sense för att drastiskt modernisera sitt HR-system.
Varumärkets starka internationella tillväxt det senaste decenniet har gjort det nödvändigt för Sephora att slå ihop sin globala HR-verksamhet.
I den ständigt föränderliga detaljhandelssektorn har Sephora utvecklat en global vision för sin talanghantering, förkroppsligat genom införandet av en global employer branding-strategi som värdesätter vikten av karriärvägar och unika möjligheter genom varumärket. Bland de många initiativ som kommer att låta företaget förverkliga dessa ambitioner vill Sephora kunna förlita sig till unik teknologi som kan hantera HR-data och utnyttja dess fulla värde tack vare dynamisk analys.
Sephora har använt SAP:s SuccessFactors för sitt globala HR-system för alla anställda världen över. Det kommer nu att berikas med lösningar från Qlik för att hantera lokala behov för anställda, jobb och rekrytering. Qlik kommer att hjälpa Sephoras HR-team och alla andra chefer navigera analyserna från detta datarika system.
I appen People Trends – tillgänglig i mobiler genom Qlik Sense – kan alla chefer inom Sephora få all HR-data genom en enda källa för att kunna ta välgrundade beslut.
Detta låter alla chefer i företaget jobba med data som alltid är uppdaterad oavsett vilket land de är baserade i.
– Anställda förväntar sig samma service och lyhördhet från sitt företag som de får i vardagen. Det har varit viktigt att ge våra chefer en lösning som är enkel att använda i mobilen för att ge dem information i realtid, säger Thomas Morabito, global HR-chef på Sephora.
Lösningen från Qlik är byggd runt fyra funktioner: anställdas engagemang, talangutveckling, rekrytering samt HR-organisation och effektivitet. Denna intuitiva, lättanvända och robusta app är inte enbart framställd för att visa data utan ska också vara en drivande del i digitaliseringen av HR.
– HR-data gör att företag bättre kan förstå de anställdas förväntningar, för att hjälpa dem genom deras karriärer och för att identifiera möjligheter för dem. Detta ger i sin tur mer förfinad och värdefull talanghantering. Vi är glada över att kunna hjälpa Sephora i deras genomförande av visionen för sina anställda, säger Nicolas Hirsch, Frankrike-chef på Qlik.
För att genomföra detta projekt har Sephora också fått hjälp från Micropole, en partner till Qlik. Att göra en prototyp av appen gick väldigt snabbt och gjorde det möjligt för Sephora att välja de bästa indikatorerna för prestanda för att effektivt kunna visualisera den viktigaste datan.