När Sveriges studenter rankat de arbetsplatser som de anser vara mest attraktiva att arbeta och göra karriär på finns Sogeti med på Topp 10-listan i kategorin IT-studenter.
Karriärföretagen har via sitt studentnätverk under februari – april 2022 genomfört en omröstning gällande deras val av framtida arbetsgivare genom att ställa frågan, vilka är de tre mest attraktiva och spännande arbetsgivarna bland företagen som tidigare utsetts till ”Karriärföretag 2022”.
Undersökningen har nu resulterat i en Topp 10-ranking uppdelad i ett flertal olika bransch-kategorier. Deltagare i omröstningen i år var totalt 2867 studenter från 27 universitet som just nu studerar en akademisk utbildning.
Sogeti Sverige AB (Sogeti), med verksamhet på 21 orter* runt om i landet, placerar sig på Topp-10-rankingen i kategorin IT-studenter.
– Att sticka ut i rankingar som denna ger oss ett kvitto på att vårt rykte som arbetsgivare är fortsatt starkt. Att ses som en mycket attraktiv arbetsgivare för Sveriges studenter gör oss extra stolta, för de är vår framtid. Med vårt populära trainee-program Sogeti Careerbooster, som i år tar in 150 deltagare, kan vi också ge många studenter en rivstart in i vår bransch. Vi ser också att vårt företags entreprenöriella, starka och varma DNA attraherar många till Sogetifamiljen, i kombination med våra duktiga och härliga 1200 medarbetare i Sverige som många gärna vill jobba med. Det är viktigt för oss när vi år rekryterar fler än någonsin tidigare, kommenterar Aron Östergård, HR-chef på Sogeti i Sverige.
Sogetis track record i rankingar är digert. Företaget har exempelvis listats som ”Karriärföretag” i sju år, senast 2022, samt rankats på listan över ”Sveriges Bästa Arbetsgivare” sedan 2010. Trainee-programmet Sogeti Careerbooster rankades nyligen som nummer fyra i Sverige, och som enda företag i Sverige utsågs Sogeti till Sveriges Mest Föräldravänliga Arbetsplats” år 2019. Sogetis egna, regelbundna mätningar och arbete kring medarbetarnöjdhet visar också mycket goda resultat.
– Vi ser att fler och fler arbetsgivare är benägna att jobba hårt för att visa upp att man erbjuder en attraktiv arbetsplats. De arbetsgivare som lyckas bäst med detta gentemot studenterna har förstått vad som driver och motiverar dessa och varför man skall göra karriär hos just dem. Genom att långsiktigt bygga ett externt arbetsgivarvarumärke som är väl förankrat i den interna kulturen, så lyckas man bygga stadiga och starka varumärken som attraherar studenterna, säger Patrik Wigton, VD på Karriärföretagen som ligger bakom den nya Topp 10-listan för studenter.