För sexton år sedan kom Vina Sulyman som 12-åring till Sverige och Husby med sin mamma och tre yngre syskon.
Säljet hade hon med sig från när hon pärlade halsband och sålde i Kurdistan som barn, och extrajobbet på ett säljbolag blev snabbt en självklarhet.
Efter att ha jobbat nära en leverantör inom telekom fick hon upp ögonen för en bransch i ständig förändring, och genom att ha följt Tre:s resa och vd Haval van Drumpt blev siktet tydligt. Idag är hon med och leder ett starkt säljteam med målet att ta sig an ännu fler marknadsandelar och få in fler kvinnor i branschen. Allt vid 27 års ålder.
Telekom är en bransch med ständiga förändringar och mycket konkurrens. För lite mer än två år sedan började Vina arbeta på Tre som chef för en del av säljet. För henne har försäljning kommit med från barnsben. Sedan hon kom till Sverige har extrainkomsterna följt varandra från loppmarknader till extrajobb som danslärare, egenarrangerade fotbollsturneringar och försäljning av postkodlotter.
Första säljjobbet sålde hon på sitt första samtal, därefter följde snabbt dags-, vecko-, samt månadsrekord, och efter fyra månader på nya jobbet kammade hon hem årets nykomling. 8 månader senare klev hon upp som gruppchef med ett team på nästan 45 personer, och vid 23 års ålder hade hon råd att köpa sin första bil. Drivet att hela tiden utvecklas och möjligheten till det oändliga i sälj har lockat Vina från start. Kicken vid sälj tillsammans med nyfikenhet, ett djupt intresse för beteendevetenskap och förmågan att leda autentisk har tagit henne där hon är idag.
Medan släkten nog helst ville se en ingenjör ville Vina bli entreprenör.
Tre är idag Sveriges mest lönsamma operatör och jämte nät och mobilabonnemang har man ständigt ett stort samhällsengagemang. Trots utmanande tider för företag med pandemi, inflation och svag ekonomi har Tres företagsförsäljning haft en lönsam tillväxt fyra år i rad. Under samma period har säljavdelningen tredubblat antalet B2B-säljare. Fokus framåt är att fortsätta växa företagsaffären och etablera Tre som ett givet val även för större företag.
För Vina är en stor drivkraft jämte tillväxtresan att driva en beteendeförändring i frågan om att attrahera fler kvinnor till försäljningsjobb och slå hål på fördomar kopplat till säljrollen. Hon vill gärna vara en stark förebild inom sälj och motbevisa stereotyper kring yrket och utbilda i vad som gör en bra säljare idag. Senaste året har hon både varit med i livepodden Close the gap med Fanny Widman på ämnet, samt varit ansiktet ut för Tres rekryteringskampanj Sales Queens på TikTok. En kampanj som resulterade åtta gånger fler ansökningar från kvinnor till försäljningsroller.
Enligt henne är nyckeln till en bra säljare idag att man är sig själv och att man inte är rädd för att få ett nej. Det handlar enligt henne om att förstå vad nejet kommer ifrån, utgå från det och sätta sig in i personen på andra sidan. Hon menar att behovsanalysen och lösningen för den specifika kunden slår alla manus i världen. Sedan avslutar hon med att, det är a och o att själv, personligen som säljare landa i vad man vill uppnå, och sätta upp mål och delmål för att ta sig dit.