Chefer har kraftigt lägre sjukfrånvaro än medarbetare.
Det visar färska siffror från Falck Sjuk & Frisk, det mest omfattande och aktuella verktyget för analys av frånvarostatistik i Sverige. Samtidigt uppger många chefer att de arbetar även när de är sjuka.
Skillnaden i frånvarotal mellan chefer och medarbetare är markant. En fördjupning av korttidsfrånvaron under september månad visar att drygt 13 % av alla medarbetare var korttidssjukskrivna vid något tillfälle. Motsvarande siffra för chefer var endast 4 %. Även gällande vård av barn syns stora skillnader mellan chefer och medarbetare. Knappt 4 % av medarbetarna var någon gång under september hemma för vård av barn, medan endast omkring 1 % av cheferna var det.
– Chefer har ofta förtroendearbetstid, och vi kan se samband mellan förtroendearbetstid och hemarbete. De här siffrorna bekräftar hypotesen om att chefer oftare arbetar när de är sjuka och bilden av chefen som ständigt tillgänglig och uppkopplad, säger Lena-Karin Allinger, psykolog och organisationskonsult på Falck.
Statistiken kommer från Falck Sjuk & Frisk som omfattar 148 000 anställda, varav 12 000 chefer, på 420 företag och offentliga organisationer över hela Sverige och avser nya sjuk- och vab-tillfällen oavsett bransch. Sjuk-, vab- och friskanmälan görs via telefon eller online och inkluderar sjukvårdsrådgivning och uppföljning av sjukfrånvaro.
De fem vanligaste frånvaroorsakerna den senaste månaden är förkylningsbesvär, vård av barn, huvudvärk/yrsel, influensabesvär och magsjukebesvär. Inom varje orsakskategori syns även här stora skillnader mellan chefer och medarbetare i hur stor andel som varit frånvarande för respektive orsak.
För att fördjupa förståelsen för de stora skillnaderna mellan chefer och medarbetare vad gäller sjukfrånvaro har Falck ställt en enkätfråga till Sveriges chefer huruvida de brukar arbeta när de är sjuka. Drygt 100 chefer har svarat på enkäten och i svaren uppger över hälften av cheferna att de arbetar aktivt även när de är sjuka. Ytterligare 29 % håller koll på mail och telefon sporadiskt. Endast 17 % av cheferna uppger att de kopplar bort jobbet helt när de är sjuka.
– Forskning visar att chefers arbetsmiljö ofta förbises. Vi vet att många chefer upplever en hög arbetsbelastning och brist på stöd och avlastning. Att ständigt vara närvarande och uppkopplad får hälsomässiga konsekvenser oavsett om vi är medarbetare eller chefer. Det finns all anledning att lyfta frågor om chefers arbetsmiljö, säger Lena-Karin Allinger.
Sammantaget relativt låga sjuktal i höstinledningen
Sammantaget har hösten 2024 inletts med relativt låga sjuktal, med en sjukfrånvaro strax under förra årets nivåer. Vanligtvis sker en kraftig uppgång av sjukfrånvaro omkring skolstart. Denna uppgång uteblev till stor del i år. Istället har sjukfrånvaron till viss del ökat i inledningen av oktober.
– Sannolikt är det en ökad möjlighet och acceptans att arbeta hemifrån för många yrkesgrupper som bidrar till generellt lägre sjukfrånvaro än tidigare år. Det är något positivt att ha denna flexibilitet men risken är att det bjuder in till att arbeta även fast man är sjuk och borde ta det lugnare och kurera sig, säger Maria Steneskog Nyman, psykolog och chef för Falcks Sjuk & Frisk-tjänst.
– Självklart är det säkert flera faktorer som påverkar detta förändrade mönster. En inte oväsentlig faktor är att vi i år har haft en ganska fin sommar som uppehållit sig till en bit in i september vilket brukar leda till att vi generellt mår bättre och är friskare än om vi möts av en ruggigare start på hösten, säger Maria Steneskog Nyman.