Hem Efter Jobbet Sveriges största digitala nätverkslunch

Sveriges största digitala nätverkslunch

Av Redaktionen

EFTER JOBBET

100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar ”Sveriges största digitala nätverkslunch” med Max Burgers

I samarbete med Max Burgers anordnar Jobbfestivalen och Yrkesdörren Sveriges största digitala nätverkslunch med nästan 100 deltagare den 25 maj. Under en timme möts nya och etablerade svenskar inom samma bransch för att bredda utrikesföddas nätverk på den svenska arbetsmarknaden.

Idag tar det 7-8 år för utrikesfödda att etablera sig på arbetsmarknaden. Behovet av åtgärder för att öka mångfalden på arbetsmarknaden är fortsatt stort och corona-pandemin har gjort att stöd till de som står längst från arbetsmarknaden är viktigare än någonsin. Initiativet till den digitala satsningen togs efter att Jobbfestivalen, som skulle arrangerats i Stockholm under våren, flyttats till 2021 på grund av folkhälsomyndighetens riktlinjer kring folksamlingar.
Istället träffas nu utrikesfödda svenskar och etablerade svenskar i samma bransch under en digital lunch.
Genom att träffa ”Dörröppnare” kan nya svenskar bredda sitt nätverk samtidigt som deltagarna kan diskutera sin gemensamma bransch, den svenska arbetsmarknaden och få konkreta tips som kan underlätta i att etablera sig på arbetsmarknaden.

”Max Burgers har under många år framgångsrikt rekryterat och anställt människor som står långt från arbetsmarknaden”-säger Charlotte Welin Zetterlund, HR-chef på Max Burgers.

“Jag hoppas kunna dela med mig av det privilegium och de fördelar jag själv har på den svenska arbetsmarknaden” – säger Anton Knopff, rekryterare på Spotify som är en av de ”Dörröppnare” som deltar i lunchen den 25:e maj.

 ”Att hjälpa till med att assistera och vägleda utrikesfödda in i arbetslivet är för mig en självklarhet. De behöver hjälp med att skaffa sig ett yrkesnätverk i sitt nya land och vi behöver dem i nätverket för att på ett maximalt sätt använda den kunskap de besitter, samtidigt som de blir en naturlig del i svenskt yrkesliv och dess utveckling” – sägerBosse “Zinny” Stagman, rockartist & strategisk upphandlare  inom flyg- och läkemedelsindustrin som också deltar som “Dörröppnare”.

“Nätverk är oerhört viktigt för att få in en fot på arbetsmarknaden eftersom 8 av 10 jobb förmedlas via kontakter. Genom att matcha utrikesfödda med dörröppnare på olika svenska företag snabbar vi på etableringen och ger företag möjligheten att bredda sitt nätverk till denna målgrupp, engagera sina medarbetare och ta ut sin mångfaldsplan i praktiken”, – sägerAnna Urombi, företagsansvarig på Yrkesdörren.

Jobbfestivalen i Kungsträdgården, ett initiativ av Mats Wernheim och Christian Hultén, är en mötesplats för arbetssökande och företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Ambitionen är att bidra till mer mångfald på arbetsmarknaden och skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Yrkesdörren skapar möten mellan etablerade och utrikesfödda svenskar inom samma bransch för att bredda våra nätverk. Yrkesdörren är ett initiativ av Axfoundation, en icke vinstdrivande och fristående verksamhet grundad av Antonia Ax:son Johnson. Axfoundation arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle, genom breda samarbeten med relevanta aktörer.

Relaterade Artiklar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Läs Mera >>