Vaillant Group, en av världens ledande tillverkare av värmepumpar, har utsett danske Per Stryhn till VD för region Norden.
Målet är nu att växa på hela den nordiska marknaden.
- Vi är starkt rustade för en fortsatt offensiv resa. Vi ser varje marknad som unik, och har en strategi för hur vi ska skapa tillväxt i respektive land, säger den nytillträdde VD:n.
Per Stryhn, 48, har under sin yrkeskarriär haft ledande positioner i flera multinationella och högteknologiska företag. Bland annat har han jobbat åtta år som servicedirektör och servicechef inom Siemens, tre år i samma roll på Coromatic A/S och drygt sju år som avdelningschef och arbetsledare på Siemens Techonology Services.
- Jag har nästan uteslutande arbetat med att etablera, utveckla och att sälja tjänster och koncept inom serviceområdet. Jag gillar att genomföra förändringar som är nödvändiga för att utveckla företaget och medarbetarna i syfte att skapa en starkare marknadsposition, säger Per
För drygt ett och ett halvt år sedan började han på Vaillant som servicedirektör. Nu tar han ytterligare ett kliv då han efterträder Christian Sieg som VD för den nordiska marknaden.
- Vi har en jättespännande tid framför oss. Vi levererar produkter av högsta kvalitet, har ett komplett serviceerbjudande och marknadens längsta erfarenhet. Nu ska vi bara bli ännu vassare inom respektive område.
Vill växa snabbt på svenska och finska marknaden
Per Stryhn ser nu fram emot att växa i hela Norden, även om varumärkeskännedomen varierar stort mellan länderna. I Danmark och Norge är Vaillant väletablerat sedan många år och bland de ledande i branschen, i Sverige och Finland är varumärket nästan okänt.
- Vi ser varje marknad som unik och har tydliga individuella strategier för att växa i respektive land. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas, och därmed lyfta hela företaget till en ny nivå, säger Per
Tre fokusområden för tillväxt
Vaillant kommer att ha tre fokusområden i sin fortsatta strategi: Service, försäljning och marknadsföring. Vad gäller service vill Per Stryhn bygga ett nordiskt serviceerbjudande där kunder genom Vaillants serviceerbjudande har möjlighet att välja om de vill göra ett avtal genom sin installatör, eller om de vill gå direkt till Vaillant när tekniken för värmepumparna ska servas.
- På så sätt får våra slutkunder snabbt och enkelt tillgång till hela vår palett av kompetenser.
Strategin för försäljning är att stärka banden med Vaillants installatörer.
- I Danmark har vi en stark relation med många installatörer som har sålt våra produkter länge. I Sverige arbetar vi intensivt i det geografiska området mellan storstadsregionerna Stockholm, Malmö och Göteborg med att bygga upp ett partnernätverk med installatörer. Vi jobbar med dem, utbildar dem och bjuder in dem till vår fabrik och vårt De får även support från våra egna servicespecialister. Vi har också börjat samarbeta med ett nytt segment av installatörer, nämligen elektriker – en strategi som vi ser fungerar.
Marknadsföring är ett tredje fokusområde.
- Vi satsar framför allt digitalt och i sociala medier för att nå både kunder och installatörer. Detta kombinerar vi med personliga möten – till exempel vår populära ”Road tour” där vi åker ut på vägarna med vår Vaillant-lastbil och träffar kunder och installatörer i många städer i alla länderna.
Till sist: Var befinner sig Vaillant om fem år?
- Vi kommer vara på en helt ny nivå. Vi har en mängd nya innovativa produkter som är en naturlig del av det smarta hemmet och vi är väl etablerade på samtliga marknader i Norden, slår Per Stryhn