Trots stora utmaningar för vissa bolag innebär förändringarna i folks beteendemönster under pandemin en stor möjlighet för andra. Denna trend märks tydligt bland de tolv nya bolag som nu gör sina första dagar på SSE Business Lab.
När ansökningsperioden till inkubatorn SSE Business Labs öppnade och ansökningarna började strömma in syntes ett tydligt mönster av vilken typ av bolag som haft möjlighet att växa trots Coronapandemin.
– Det är framförallt företag som bygger sin affär på digital försäljning och med en DTC-modell [direct-to-consumer], samt företag som gynnas av att fler och fler saker blir datadrivna och digitaliserade, säger Julia Delin, vd på SSE Business Lab.
Hon får medhåll av Sebastian Knutsson, ordförande i SSE Business Labs antagningskommitté, samt grundare av King.
– Stora samhällsförändringar innebär alltid möjligheter för den som är snabbfotad nog att ta tillvara på dem. I teamen som börjar sin resa hos oss nu ser vi utan tvekan stor potential att växa på marknader där konsumenter och företag snabbt ändrar sina beteenden, säger han.
Ett exempel på detta bland de nya bolagen på SSE Business Lab är Team Together, som gör det möjligt för folk att donera pengar till valfritt välgörande ändamål utan att betala någonting extra när de köper saker online. De gynnas av att konsumenters köp under pandemin i allt högre utsträckning skiftat till att ske online. Digmak fyller nya behov som uppstått under pandemin. När folk kan jobba för internationella bolag eller projekt hemifrån – eller ett annat land – har antalet digitala nomader ökat, och Digimaks tjänst hjälper dem att enklare hantera krångliga internationella skattefrågor.
Madden Analytics i sin tur underlättar samarbetet mellan varumärken och återförsäljare genom sin datadrivna SaaS-plattform [software-as-a-service]. Grundaren Axel Jacobsson är därmed tillbaka på SSE Business Lab, där han för sex år sedan inledde resan med sitt välkända och framgångsrika bolag Nividas Eyewear.
– Det här är andra gången vi blir antagna till SSE Business Lab och jag tror och hoppas att även denna gång blir lika värdefull för utvecklingen av bolaget. Jag ser särskilt fram emot att vara en del av den ambitiösa och inspirerande start-up communityn som labbet utgör, säger Axel Jacobsson.
Madden Analytics är bara ett av flera nyintagna bolag med imponerande grundarteam. Bland de övriga företagen finner vi inte bara erfarna entreprenörer utan även stressforskare och en ingenjör som studerar på Harvard University. Teamen som idag inleder sin resa i Activateprogrammet har åtta veckor framför sig där de får hjälp och support att ta sig från idé till verklighet samt komma ut på marknaden. De nya Incubatebolagen å andra sidan kan se fram emot upp till 18 månader i inkubatorn där bolag som Klarna och Voi Technology fick sin start. Där ska de växa och skala upp sina bolag för att kunna expandera internationellt.
Om någon i ditt team är student, alumn eller anställd kopplad till Handelshögskolan i Stockholm har även ni möjlighet att söka. Mer information finns på SSE Business Labs hemsida, ssebl.com.
Följande bolag har blivit antagna:
Incubate:
OMIT: Ett tvärvetenskapligt team av stressforskare, designers, och ingenjörer har samarbetat för att skapa THE OMIT INSTRUMENT. Denna innovation är ett analogt verktyg och plattform för stressåterhämtning, som upplevs individuellt i korta sessioner.
AWAN: Ett tech-drivet och cirkulärt direct-to-consumer modevarumärke som utvecklar nästa generations bekväma kläder för kvinnor. Mångsidiga nog att kunna användas närsomhelst och varsomhelst.
LEANalyser: LEANalyser erbjuder ett självservice-analysverktyg för big data. Verktyget passar alla bolag som behöver analysera stora mängder data och kräver ingen tidigare analysexpertis.
Team Together: Team Together gör det möjligt för onlinekunder att, med sina onlineköp, donera till valfritt välgörande ändamål utan att betala.
Scrintal: Scrintal är en AI-baserad cloudplattform som hjälper forskare att spara tid och öka sin produktivitet när de transkriberar och analyserar intervjuer. Plattformen har utvecklats tillsammans med forskare för att deras behov ska tillgodoses.
Madden Analytics: Madden erbjuder en B2B SaaS-plattform för delad data och analys mellan konsumentvarumärken och återförsäljare. Plattformen hjälper till att minimera överproduktion, minskar utebliven försäljning från stock-outs och effektiviserar samarbetet mellan varumärke och återförsäljare.
Bemlo: Bemlo vill förbättra arbetsförhållandena och skapa ökad transparens för läkare och sjuksköterskor inom vårdbemanning. De gör detta genom en onlineplattform som, likt Glassdoor, gör det möjligt för uppdragstagarna att ge omdömen om sin arbetsgivare, läsa offentliga upphandlingar, se lönestatistik och få jobberbjudanden från de bästa bemanningsföretagen.
Activate:
EBIE: EBIE ersätter behovet av hyresdepositioner – ett ålderdomligt system som är exkluderande för hyresgäster och kräver tid och jobb från hyresvärdar – med ett mer sofistikerat system. EBIE fungerar som mellanhand och erbjuder den trygghet hyresvärdar vill ha, samtidigt som den ger hyresgäster tillgång till boende till överkomliga priser utan att en deposition krävs.
Leconery: Leconery är en ecommerce- och konsultverksamhet, som fokuserar på hållbara produkter av veganskt läder, som skor, väskor, jackor och accessoarer och liknande. Deras ledord är hållbarhet, cruelty-free, innovation och design.
QLVR: QLVR erbjuder flexibilitet på bostadsmarknaden genom en PaaS-lösning. Skriv upp dig i alla bostadsköer på ett ställe!
Digmak: Digmak erbjuder grundläggande verktygen för digitala nomader, när det kommer till beskattning. Med detta vill de bidra med ökad tillgång till förståelse för internationella lagar och regler.
JOYNR: JOYNR är en matchmaking-plattform som gör det möjligt för online gamers att hitta lagmedlemmar baserat på individuella preferenser, genom en sökmotor på både smartphone och hemsida.