Hem Nyheter 5 tips för att få vardagsmotion när du jobbar hemma

5 tips för att få vardagsmotion när du jobbar hemma

Av Redaktionen

Allt fler svenskar har jobbat hemma under den senaste tiden. Att arbeta hemma kan leda till mer stillasittande och möjligen en del utebliven motion. Men det finns enkla knep för att bryta den onda cirkeln och inkludera mer rörelse i vardagen. Onlineträning, aktiva lunchraster och pausgympa är några av tipsen vi på WW ViktVäktarna vill dela med oss för en hälsosammare vardag när du jobbar hemma. 

Det har gått över ett halvår sedan Covid-19 fick sitt utbrott och många av oss arbetar fortfarande hemifrån. Eftersom våra kroppar är byggda för rörelse påverkar långvarigt stillasittande vår hälsa mer än vi tror. Fysisk aktivitet, exempelvis i form av en rask promenad, trädgårdsarbete eller styrketräning, kan minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, cancer och psykisk ohälsa.*

ViktVäktarna listat fem tips för att få mer vardagsmotion under hemarbetet:

  1. Träna online: Efter att många gym stängde ner efter utbrottet har allt fler svenskar börjat träna online. Genom vår WW-app kan du träna med träningsplattformen FitOn och ta del av en mängd olika pass, bland annat dans, styrka och yoga. Alla pass leds av duktiga instruktörer. Det är ett utmärkt komplement till det vanliga gympasset och passar perfekt att göra hemma innan eller efter arbetsdagen. Det enda redskapet som behövs är din mobil eller en surfplatta
  2. Ta regelbundna bensträckare: När man jobbar hemma och de dagliga kaffepauserna med kollegor uteblir är det lätt att fastna framför datorn och bli mer stillasittande. Men att ta korta pauser är viktigt för din psykiska och fysiska hälsa. Det finns flertalet appar för datorn som påminner dig om att ta en paus från ditt arbete. Via en notis eller ett alarm får du reda på när det är dags för en bensträckare. ErgoPop, Microbreak och Pausit  är några exempel på dessa appar. Passa då på att röra på dig lite för att piggna till – det räcker att gå några vändor i hemmet eller att göra några utfallssteg.
  3. Träna på lunchen: Efter att de dagliga turerna till och från jobbet har försvunnit så är det av högsta vikt att ta pauser för att röra på sig. Allt från promenader till löprundor syresätter blodet, vilket gör dig piggare och gladare. Det är en enkel men effektiv aktivitet som fyller på dina energidepåer.
  4. Investera i enkla träningsredskap att ha hemma: Ett annat alternativ för att få mer vardagsmotion vid hemarbete är att investera i träningsredskap. Gummiband, balansplattor, hantlar och yogamattor är utmärkta verktyg för att hålla igång träningen hemma. Det ger dig möjligheten till att hålla muskulaturen i trim, utan att behöva gå till ett gym.
  5. Utmana kollegor och inspirera varandra: För att hålla motivationen uppe är det viktigt att bli inspirerad. Därför kan det vara en idé att utmana dina kollegor. Introducera en utmaning i veckan där ni får hitta på olika träningsövningar som ni ska genomföra under veckans gång. En sådan utmaning kan vara att göra minst 10 squats per dag i en vecka, eller att gå 10 000 steg per dag i en vecka. Att träna i grupp stärker sammanhållningen samtidigt som det förbättrar din hälsa.

Relaterade Artiklar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Läs Mera >>