Den nya rekryteringen sker som en del i DanAds snabba expansionsresa och adderar ytterligare en nyckelkompetens till bolaget inom loppet av ett par månader.
DanAds tog in nytt kapital i januari för att accelerera tillväxten och öppna upp för utökade self-service-möjligheter i annonsbranschen i stort.
DanAds, ledande inom self-service adtech som kopplar samman annonssäljare (publicister) direkt med annonsörer oberoende av storlek, har rekryterat Emilija Frew som ny VP för Growth. Detta är ytterligare en nyckelrekrytering för den svenska uppstickaren som har tagit gör-det-själv-trenden till annonsbranschen genom flertalet internationellt kända kunder.
DanAds har beskrivits som ett slags ”Shopify för publicister” som fungerar som en onlinebutik där annonsörer oberoende av storlek kan köpa annonsutrymmen direkt från publicister som Tripadvisor, Bloomberg Media och Hearst Magazines (Cosmopolitan, GQ, Elle, Oprah Daily). Bolaget befinner sig nu i en snabb expansionsfas, vilket också kännetecknats av nytillskotten till styrelsen genom Kristina Schauman och Sophia Spala som styrelsemedlemmar, och Anders Borg som ordförande.
Emilija Frew kommer att ansvara för att öka bolagets omsättning på ett hållbart, skalbart och ansvarstagande sätt, som del av DanAds målsättning att demokratisera den globala annonsbranschen för små som stora företag genom self-service adtech för publicister, innehållsägare och plattformar med användargenererat innehåll (UGC).
”DanAds är redan marknadsledande inom detta nya snabbt växande segment inom annonsering som har en enorm potential för exponentiell tillväxt. Vi öppnar upp nya möjligheter för publicister oberoende av storlek att kapitalisera på sitt innehåll, ta ett ägandeskap över sitt annonsförsäljning och effektivt reducera sina operativa kostnader. DanAds öppnar dörrar för små företag att annonsera bortom sociala medier och att vara i kontroll över sin omsättning och tillväxt. Jag ser fram emot att bli en del av DanAds team i en så spännande fas för bolaget och för annonsbranschen i stort”, säger Emilija Frew.
Emilija kommer från roller som CIO för Profoto, Global Head of Digital Commercial Performance på HSBC, Global Head of Online på Tele2 och Head of Digital Optimisation and International Commerce på The Telegraph Media Group. Hon har också en gedigen erfarenhet som managementkonsult för en rad olika bolag i Stockholm och London.
”Emilija är ett perfekt tillskott till vår ledningsgrupp med hennes djupa kunskap inom företagsutveckling och bakgrund av att globalt ha utformat strategier för hela den digitala kanalen. Hennes framåtanda och gedigna erfarenhet av att arbeta med att sätta digitalt i det främsta rummet utgör en viktig komponent i vår fortsatta europeiska expansion, och visar på vikten av att rekrytera rätt talang för att matcha vår tillväxt”, säger Istvan Beres, vd och medgrundare av DanAds.
I januari reste DanAds 45 miljoner kronor i nytt kapital för att accelerera sin europeiska tillväxt och bolaget värderades efter kapitaltillskottet till ca. 375 miljoner kronor. Efter stort intresse blev finansieringsrundan övertecknad på bara 24 timmar, samtidigt som värderingen ökade med 100 procent post-money.
DanAds arbetar efter en digitalt skalbar affärsmodell, som ett licens och provisionsbaserat SaaS-bolag som möjliggör för sina kunder att bli mer autonoma och öka sin omsättning genom att automatisera sin annonsförsäljning.