Det som inleddes med en önskan om en gemensam plattform för att förbättra kommunikationen inom restaurangbranschen resulterade i en global helhetslösning för bättre schemaläggning, lön och samverkan mellan flera branscher.
En populär lösning som lett till mer transparens i dialogen mellan chefer och medarbetare.
Året är 2004 och Anders Frederiksen och Mikkel Lomholt jobbar deltid på en bar i centrala Köpenhamn. Schemaläggningen för de 50 till 80 anställda visar sig vara minst sagt kaotisk. Loggning av timmar, skiftbyten och skiftplanering utan något ordentligt system ställde till problem. Där och då föddes idén till en gemensam plattform med förenklad kommunikation.
– Vi identifierade ett behov i branschen och ville erbjuda chefer och medarbetare ökad transparens och flexibilitet. Jobba smartare, inte hårdare, blev vårt motto, säger Frederiksen, en av grundarna bakom det skandinaviska teknikföretaget Planday.
Från att vara ett litet danskt företag förvärvades bolaget 2021 av XERO Limited för cirka 200 miljoner euro. Idag har företaget bytt namn från Xero till Planday och har 6 000 prenumeranter och över 350 000 användare globalt.
– Kundfokus har varit nyckeln till vår framgång. Jag tror verkligen att vi har bidragit till en positiv förändring i hur företag samarbetar med sina anställda och gett dem lösningen på många av deras utmaningar, förklarar Frederiksen.
Trots ett existerande behov av optimering i flera branscher var det långt från enkelt att bli en erkänd aktör på en global marknad. Det danska initiativet SCALEit visade sig vara precis vad Frederiksen och Lomholt behövde för att lyfta Planday till en högre nivå.
– Genom SCALEit, som hjälper teknikföretag att skala upp globalt, fick vi möjlighet att resa till Silicon Valley och lära oss hur vi presenterar oss för investerare. Därefter började resan på allvar, säger han.
Med en ny verkställande direktör, Christian Brøndum, och investerare som SEB Private Equity, Idinvest Partners, LeadX Capital Partners och Creandum i ryggen startade Planday sin internationella expansion till grannländerna Norge och Sverige, och sedan vidare till Storbritannien, Tyskland och USA. En tillväxtresa som innebar en brant inlärningskurva.
– Att skala över flera länder är mer utmanande än man kan tro. Att sätta upp en affärsplan är lätt, men att genomföra den är den svåra delen. Men med en tydlig vision och externa investerare i ryggen har vi kunnat placera oss på kartan, säger Fredriksen.
– Men inte helt utan utmaningar förstås, säger han och ler.
Med en målsättning att hjälpa arbetsplatser att optimera ledningen av anställda genom att få bättre kontroll över skift, formulär och löner kan Planday fortsätta att stötta företag i att driva sina verksamheter på bästa möjliga sätt. En resa som Frederiksen är stolt över att få vara en del av.
– Optimering har alltid varit vårt fokus, och är ryggraden i Planday och vår resa. Vi växer hela tiden och jag är spänd på framtiden, avslutar han.