Hon är ekonomichefen som utmanades av e-handeln och en ägare i kris när pandemin slog till.
Men hon inte bara redde ut stormen.
År 2021 lyckades Annelie Forsberg ordna all-time-high i omsättning och lönsamhet. Årets finansprofil sätter Lindex på kartan.
Tillsammans med vd:n och parhästen Susanne Ehnbåge har Annelie Forsberg styrt i finanserna i modeföretaget Lindex sedan 2018. Hon har haft en nyckelroll i företagets utveckling och tillväxtresa under en kritisk fas, och gjort det så lyckosamt att hon nu har utsetts till Årets finansprofil.
Motiveringen lyder: ”I en period då företaget behövt stå på egna ben, och detaljhandeln drabbats hårt av restriktionerna från Covid-19, har hon tillsammans med sina kollegor lyckats prestera företagets högsta omsättning och lönsamhet någonsin och samtidigt accelerera hållbarhetsarbetet.”
– För min del känns det otroligt ärofyllt att få den här utmärkelsen. Det betyder också mycket för Lindex, och sätter oss på kartan som ett av de stora företagen i regionen, säger Annelie Forsberg, CFO på Lindex.
Redde ut stormen
När pandemin slog till och kunderna försvann från modebutikerna var Lindex onlineförsäljning försumbar, och den nya e-handelsplattformen inte riktigt klar. Den finländska ägaren Stockmann gick dessutom in i rekonstruktion. Lindex kunde inte längre få krediter, och hade likvida medel som blev naturligt frysta hos ägaren. Kassan var svag och många intressenter blev oroliga.
– Vi tog ett modigt beslut. Vi lanserade sajten väldigt, väldigt snabbt, trots att den inte var helt färdig. Men det blev lyckosamt. Vi fick snabbt fart på onlineförsäljningen i alla våra försäljningsländer.
”Bring in the money” blev namnet på projektet. De var också tvungna att minska kapitalbindningen drastiskt genom att se över samtliga varuleveranser och betalningsvillkor. Annelie Forsberg blev en mycket tuff förhandlare. Lindex har sedan dess optimerat bemanningen i butikerna, omförhandlat hyror, effektiviserat plockarbetet för framför allt e-handeln och reducerat antalet leverantörer. Marginalerna har stärkts. Många av åtgärderna har dessutom inneburit stora hållbarhetsvinster.
Annelie Forsberg och hennes kollegor lyckades hålla siffrorna svarta genom stålbadet. Nu ger det avtryck i resultatet. Modeföretaget gjorde sitt bästa år någonsin 2021. Försäljningen växte med 16 procent samtidigt som vinsten blev 748 miljoner SEK. Lönsamheten mer än fördubblades jämfört med pandemiåret 2020 och året dessförinnan.
Vad är den stora skillnaden mellan det Lindex du kom till och Lindex av idag?
– Under 2018 var vi fortfarande mycket av ett enkanalsföretag. Vi sålde nästan bara via våra butiker. Sedan dess har vi accelererat den digitala utvecklingen och tagit oss ut på fler marknader, och blivit mer globala. Vår egen e-com-sajt ger fyrdubblad omsättning, men vi säljer också genom tredjepart som till exempel Zalando, Asos och Boozt. Samtidigt har vi tagit marknadsandelar här hemma i Norden på ett fint sätt, säger Annelie Forsberg.
Hållbarhetsambitionerna har också höjts betydligt. Fossilfri energi för transporter och fabriker är högprioriterat, liksom ekologisk bomull, återvunna och helt nya material. Lindex har också börjat sälja second hand i egna utvalda butiker, som ett steg i en cirkulär transformation.
– Vi lär oss mycket av våra egna produkter, och hur de slits. Det ger oss värdefulla insikter om hur vi kan utveckla vår design för lång livslängd, men också hur affärsmodellen kan skalas upp.
Annelie Forsberg mottog priset Årets finansprofil från Business Region Göteborgs vd Patrik Andersson i samband med FinansKompetensCentrums årliga arrangemang Super Summit – Makroekonomiskt Forum.