Data och IoT är nyckeln till att förändra hur tillverkningsindustrin tänker, säljer och underhåller framtidens produkter.
Det är teknik som kan gynna dig själv, dina kunder och inte minst klimatet, men det kräver att du som företag är villig att förändra din affärsmodell från grunden.
Föreställ dig en framtid där service är något som fås med ett abonnemang. Där man, istället för att äga, hyr sitt valsverk eller sin industrirobot, precis som konsumenter hyr cyklar och bilar utifrån våra behov. Det låter kanske som en utopi, men vid närmare eftertanke är det inte ett så osannolikt scenario.
Kraftigt expanderande teknik, så som sakernas internet (IoT), datainsamling och maskininlärning, öppnar nya möjligheter för fjärrunderhåll och fjärrdiagnostik av utrustning. Samtidigt ökar klimatkrisen behovet av att göra saker på ett annorlunda sätt, däribland att ompröva den traditionella synen på service, affärsmodeller och avkastning på investering.
Detta är en resa som flera av våra kunder på PTC redan har påbörjat. De säljer fortfarande utrustningen på traditionellt sätt, men erbjuder sedan tjänster som servicedelen som ett abonnemang. Service as a service, så att säga.
Så som jag ser det är frågan inte om denna förändring kommer att ske, utan när det kommer att hända. För tekniken finns där. Och IoT-anslutna produkter utgör i många avseenden katalysatorn och nyckeltekniken bakom denna utveckling.
En viktig väg till lägre klimatavtryck
Genom att koppla upp en produkt till nätet ges en direktlänk mellan utveckling, produktion och service/eftermarknad, detta då produkten skickar viktiga användningsdata till både utvecklingsavdelningen och fabriken. Datan kan sedan användas på flera sätt – av designern för att optimera designen av nästa generations produkt, av ingenjören för att optimera tillverkningsprocessen och av serviceteknikern för att skaffa rätt komponenter före servicebesöket.
Dessa insikter kan därmed omvandlas till ett stort värde för både tillverkare och slutanvändare, något som inte minst gäller företagets gröna omställning, då det ger samtliga parter möjlighet att minska sitt klimatavtryck till följd av bland annat optimerad design och färre servicebesök.
En föregångare när det gäller hållbara initiativ är gruvutrustningstillverkaren Metso som minskat sitt lager med 40 miljoner euro och samtidigt samtidigt förbättrat sina servicenivåer med 3 procent. Mängden av kol som är inbäddad i komponenter och utrustning till ett värde av 40 miljoner euro är onekligen svår att föreställa sig.
Data och ny teknik är också relevant för att företag ska kunna redovisa så kallade scope 3-utsläpp, det vill säga indirekta utsläpp som sker utanför företagets gränser, inklusive transport- och logistikomkostnader i samband med leverans, service och underhåll. Här kan data kan spela en viktig roll för att företagen på ett enkelt och korrekt sätt ska kunna rapportera dessa utsläpp.
Föråldrade affärsmodeller
Man kan fråga sig varför branschen inte har tagit till vara på de möjligheter som den tekniska utvecklingen skapat och använt dem för att utveckla nya och mer ansvarsfulla affärsmodeller som inte bara gynnar det ekonomiska, utan också det hållbara, resultatet. För mig handlar det inte så mycket om teknik som om att ha modet att utmana branschens traditionella affärsmodeller.

Filip Stål, General Manager, PTC Nordics
Naturligtvis är det mer bekvämt att sälja sina produkter och säkra vinsten på förhand än att hyra ut dem enligt en abonnemangsmodell – med risk för att kunden säger upp sitt avtal i slutet av året. Det är lättare att sälja hårdvara än drifttid. Men man riskerar också att fastna i en föråldrad affärsmodell när övergången till mer servicebaserade affärsmodeller verkligen sätter igång. Och då kan det vara för sent att anpassa sig. Se bara på vad Tesla har gjort med fordonsindustrin. Se vilken inverkan ChatGPT snart har för många jobb inom handel och kommunikation.
Riskerna finns förvisso där. Men framförallt möjligheterna.
Filip Stål, General Manager, PTC Nordics