Sveriges Radio ökar sitt fokus på digitalt innehåll och utser Caroline Pouron till den nya tjänsten som digitalt utbudsansvarig.
I och med detta får hon ansvaret att utveckla Sveriges Radios övergripande digitala strategi för utbudet, på både egna och externa plattformar.
– Caroline ligger bakom flera av Sveriges Radios mest framgångsrika digitala satsningar de senaste åren, inte minst inom poddområdet. Det gör att hon är rätt person att ansvara för hela Sveriges Radios digitala utbud, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör.Sverige Radio har de senaste åren utvecklat en rad framgångsrika digitala satsningar i form av högkvalitativa poddar, innehåll via smarta högtalare och ett nytt digitalt nyhetsuttryck med ljudet i fokus. Genom den nyinrättade tjänsten ökar Sveriges Radio sitt digitala fokus ytterligare. Siktet är framtidens lyssnande och fokus på att vara marknadsledande inom digital utveckling.
Caroline Pouron har arbetat på Sveriges Radio sedan 2004 och kommer närmast från rollen som kanalansvarig för P3. Hon ligger bakom flera av Sveriges Radios största poddar, bland annat P3 Serie, P3 Creepypodden, P3 Dystopia, P3 ID och P3 Krim.
– Digitala kanaler ger oss fantastiska möjligheter att både fördjupa relationen till vår publik och förstå lyssnarbeteenden som gör att vi kan utveckla ett än mer relevant innehåll. Sveriges Radio har en stark position digitalt men konkurrensen om lyssnarens tid blir allt tuffare. Ytterst handlar det om att säkra morgondagens radiolyssnare, säger Caroline Pouron.
Intresset för tjänsten som digitalt utbudsansvarig på Sveriges Radio har varit mycket stort.
– Ljud är hetare än någonsin och konkurrensen om tjänsten var stenhård. Det här är ett av mediesveriges mest spännande jobb just nu och det märktes, säger Cajsa Lindberg.
Caroline Pouron tillträder sin nya tjänst den 1 maj. Rekrytering av hennes efterträdare som kanalansvarig för P3 inleds inom kort.