”Det är roligt för att man får skapa saker själv som det sedan går att skriva ut. Man kan då se ett tydligt resultat på arbetet man har gjort”
Så beskriver Livia, som går i årskurs 6, det teknikarbete som genomförs i hennes klass med hjälp av programmet Tinkercad och en 3D-skrivare.
Hon vet nog inte om det själv men det kan vara så att det är framtidens teknikundervisning hon just kommenterat,
När kraven på digital kompetens kryper ner i åldrarna är det viktigt att skolan är på tårna. Med det i åtanke har mellanstadielärarna Isabell de Gysser och Maria Simpson Sandfjord, som arbetar på en skola norr om Stockholm, startat ett spännande projekt i teknik med sina elever i årskurs 6.
Tanken är enkel. Skapa konstruktioner och modeller digitalt som sedan kan skrivas ut på en 3D-skrivare.
“Vi har i år bytt ut det fysiska konstruerandet av modeller till att rita och konstruera digitalt. Just nu lär vi eleverna grunderna i ritverktyget Tinkercad. Och eftersom vi har en 3D-skrivare på skolan så kommer det bli möjligt att sedan få ut modellerna eleverna skapat”, säger Isabell de Gysser.
På frågan om hur idén föddes svarar Maria att det är lite oklart vad som är hönan i det här fallet. Isabell fyller i: ”Jag kom i kontakt med Tinkercad när jag gick lärarutbildningen och sedan har det där funnits någonstans i huvudet. När sedan Maria som också är vår IKT-pedagog, kände till verktyget föll det sig rätt naturligt att vi skulle testa det med elever”.
”Eleverna på vår skola möter digitalisering – och även programmering – ganska tidigt. Vi blockprogrammerar med Microbits när de börjar hos oss i årskurs 4, fortsätter med annan blockprogrammeringen i femman och att arbeta med konstruktion i digital miljö kändes som ett naturligt nästa steg, särskilt eftersom vi hade chromebooks och 3D-skrivare på skolan”, menar Maria Simpson Sandfjord.
På frågan om det är ett medvetet val att lägga det här i årskurs 6 funderar både Maria och Isabell ett tag. De enas om att det skulle vara svårare i fyran. Eleverna utmanas i att hantera många detaljrika moment med kommandon som dessutom är på engelska. De måste dessutom fundera på hur modellerna måste se ut för att vara möjliga att printa. Därför menar de att ifall de hade valt att göra det här redan i fyran skulle risken vara att det hade blivit mer ett lärararbete än ett elevarbete.
Vad ställer då det här för krav på skolan? Kan vilken skola som helst göra det här?
”I princip ja ifall utrustningen finns, men idag finns ju även Tinkercad till ipad.”, säger Isabell och fortsätter: ”Att vi klarar det här beror delvis på att vi själva gjort vissa organisatoriska förändringar. Vi har valt bort våra halvklasslektioner i NO-teknik och kan därför vara två lärare en lektion i veckan. Vi tänker, planerar och sedan även utför vissa delar av arbetet med eleverna tillsammans. Jag tycker själv inte att det är helt lätt att få till fysiska modeller för konstruktion i teknikämnet eftersom klasserna är stora, våra resurser är begränsade såsom avsaknad av tekniksal, samt att det är väldigt många moment som ska genomföras under mellanstadiets tre år. Därför anser vi att Tinkercadverktyget erbjuder en bra lösning eftersom att rita och konstruera digitalt inte ställer samma krav på salar och utrymmen”.
”Det finns fler vinster med vårt tinkercadprojekt”, säger Maria Simpson Sandfjord. ”Många delar i projektet blir ämnesövergripande, till exempel instruktionerna på engelska, bild- och formskapandet och matematikbegreppen. Vi ser till att de i början arbetar två och två vilket gör det lättare för dem att hitta lösningar på problem och driva arbetet framåt. I och med att de modeller eleverna skapar kan skrivas ut kan resultatet bli väldigt konkret för dem.
Att det finns flera vinster håller Zion – elev i klassen – med om. ”Vi lär oss mycket. Samarbeta i grupp, arbeta i appen, skissa och göra färdigt. Man måste hela tiden tänka på att det man skapar ska vara stadigt så man lär sig om hållfasthet också”.
”Det där med kan skrivas ut är viktigt”, kommer Isabell De Gysser tillbaka till. ”Projektet öppnar nämligen även för både problemlösning och diskussioner kring hållbar utveckling. En ritad konstruktion kanske har delar som inte är möjlig för skrivaren att hantera. Eleverna utmanas att tänka i flera dimensioner och steg framåt. Att det går att skriva ut det vi skapat betyder inte per automatik att det måste göras. Vi skriver ut i plast och här får eleverna ta ställning till frågor kring ifall det är försvarbart att skriva ut en massa plast i tider när vi uppmanas att minska användandet av just plast”.
Maria Simpson Sandfjord får slutorden: ”Tinkercad ger eleverna möjlighet att rita på ett helt nytt sätt. I en mycket verklighetstrogen tredimensionell värld.”
Mattias Lundqvist