Hem Digitalisering Digitalisering – Kampen mot Covid-19 – Jämställdhet och utbildning

Digitalisering – Kampen mot Covid-19 – Jämställdhet och utbildning

Av Redaktionen

Social diskriminering resulterar i begränsad möjlighet att anpassa sig till krisåtgärder. Efter att hela Indien försatts i karantän erbjuder nu TCS, Tata Consultancy Services, skolor i landet fri tillgång till det virtuella klassrummet

Covid-19-krisen skapar oro och bekymmer i samhällen världen över. Isolering är ett viktigt verktyg i att förhindra spridningen av viruset, samtidigt som den ställer högre krav på digitala plattformar för att företag ska kunna hålla verksamheten igång och skolor ska kunna fortsätta undervisningen under isoleringsperioder.

Efter att hela Indien försatts i karantän erbjuder nu TCS skolor i landet fri tillgång till det virtuella klassrummet och plattformen TCS iON Digital Glass Room. Med den digitala utbildningsplattformen TCS iON får lärare möjlighet att interagera med elever i realtid genom att dela lektioner, videoklipp och uppgifter, och kan dessutom använda interaktiva verktyg som omröstningar, debatter, frågesport, undersökningar, med mera. Som ett tillägg erbjuder plattformen även ett digitalt klassrum, som simulerar undervisning.

Dessutom har TCS egna forskare i kampen mot viruset med hjälp av artificiell intelligens redan identifierat 31 potentiella sammansättningar för utveckling av läkemedel mot Covid-19, samtidigt påskyndar TCS utvecklingen av tjänster och verktyg som ska fungera som stöd i den rådande krisen.

Hur indier i samhällets utkant blev digitala entreprenörer

Mindre än hälften av alla barn i Indiens byar går i skolan. Cirka en tredjedel av byarnas vuxna är analfabeter. Social diskriminering av de traditionellt marginaliserade grupperna resulterar i begränsad möjlighet för dem att utveckla både kunskaper och kompetens. Något som TCS vill ändra på.

Programmet BridgeIT syftar till att ge unga människor i landsbygdssamhällen de färdigheter de behöver för att bli företagare, samtidigt som de förbättrar barns utbildning i dessa områden. Harischandra Babi är en av 133 digitala entreprenörer i hela Indien som har gynnats av programmet som skapats för att stärka landets fattigaste och mest isolerade medborgare. Med sin bärbara dator kan han hjälpa bybor att öppna bankkonton och lära dem att göra online-transaktioner. Han har också använt den för att strömma Indiens senaste demokratiska val och hjälpt skolbarn att lära sig med hjälp av Computer Aided Learning (CAL), en form av utbildningsprogramvara.

 

Relaterade Artiklar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Läs Mera >>