Att kalla Johan Staël von Holstein något annat än en superentreprenör vore att fara med osanning. Han är en urkraft som alltid har något på gång.
Vi träffar honom i lobbyn på hotell Diplomat i centrala Stockholm. Johan har flera gånger stått lugnt i stormens öga när olika mediedrev har farit fram. Mot den bakgrunden är vi inställda på att han kommer att vara reserverad och avvaktande under vårt samtal. Vi kunde inte ha mer fel. När han kliver in i lobbyn är det en solbränd, avslappnad och sommarklädd Johan vi möter och som utan tvekan bjuder på sig själv. Det blir ett väldigt öppenhjärtigt möte där han berättar om alla framgångar han har i sitt CV och han duckar inte för att även berätta om sina motgångar och hur det har format hans ledarskap.
Halmstad levererar
Hallands centralort Halmstad har fostrat många kända artister, bland annat Per Gessle & Linnea Henriksson, en nobelpristagare, Bengt Samuelsson, och IT-profilen Johan Staël von Holstein. Han är född i Halmstad men vid två års ålder flyttade familjen till Spanien där de bodde tills Johan blev åtta år. Därefter gick flyttlasset tillbaka hem till Sverige och Halland, närmare bestämt Källstorp. Där bodde han tills han fyllde 20 år och det var dags för lumpen. Militärtjänstgöringen tog honom till Stockholm där han utbildades till Militärpolis
”Det var en mycket tuff utbildning där våra lärare körde stenhårt med oss. Vi var 30 killar från början men redan efter ett par veckor hade flera sökt sig därifrån. Till sist var vi 24 som gick ut. Jag var på väg att kasta in handduken ett par gånger men jag bet ihop och fullföljde utbildningen. Det gav mig en del insikter om både bra och dåligt ledarskap. Jag fick även för första gången se hur jag själv fungerar under hård press. Så här i efterhand kan jag faktiskt uppskatta att det gav mig många nyttiga erfarenheter”, säger Johan.
Det kan tyckas som en tanke att vi träffas på hotell Diplomat för när vi frågar honom om vad han ville bli när han var liten svarar han direkt – Diplomat.
”Jag ville leva ett internationellt liv och var intresserad av språk. Kanske var det därför som jag valde Humanistisk linje på gymnasiet. Idag skulle jag nog svara politiker. Jag har många idéer och erfarenheter. Jag vill gärna kunna påverka samhällsutvecklingen så det skulle sitta fint att vara Statsminister eller möjligen Näringsminister”, säger han med ett skratt.
Vill inte ha en massa Ja-sägare
Vårt samtal glider in på hans syn på ledarskap.
”Jag vill påstå att jag är en duktig lagledare. Jag är bra på att bygga team men jag vill inte ha en massa Ja-sägare runt mig. Det blir inte bra. Tänk om alla tyckte likadant! Det är diskussioner och argumentation tillsammans med aktivt lyssnade som driver utvecklingen framåt, oavsett om vi pratar om företag eller om samhället i stort”, berättar Johan.
Under hela vårt samtal är det tydligt att han har ett stort engagemang i allt han företar sig. Oavsett vilket ämne vi pratar om så delar han med sig av sina åsikter och erfarenheter på ett prestigelöst sätt. Hela tiden med glimten i ögat och nära till skratt.
Vi återgår till att prata om hans väg fram till den position han har idag. Han berättar att efter lumpen ville han ut i världen och resa runt. Han åkte till Kitzbühel för ett liv som Skibum och därefter arbetade han som reseledare i Chamonix och Bad Gastein. Det som först var tänkt som ett sabbatsår blev sedan en yrkeskarriär inom resebranschen som fortsatte i Spanien där Johan också arbetade som reseledare.
Bilolyckan förändrade allt
Plötsligt säger Johan en sak som låter helt galet och gör oss förbluffade.
”När jag var där så råkade jag ut för en bilolycka och krossade ena benet. Det är det bästa som har hänt mig!”, berättar han på fullt allvar.
Självklart är hans fru, som han varit gift med i 23 år och deras två söner, det bästa och viktigaste i Johans liv men vad han menar är att tiden på sjukhus efter olyckan gav honom en chans att fundera över vad han ville med sitt liv. Det blev ambulansflyg hem till Sverige. Han låg totalt tre månader på sjukhus varav tre veckor på intensiven. Därefter följde ytterligare tre månader i rullstol. Det var då hans mamma peppade honom att läsa Informationsteknik vid Lunds Universitet. Det är lätt att tro att det var då som han fick upp ögonen för IT-branschen men så var det inte.
”Det som fångade mitt intresse var inte tekniken utan informationen i sig. Det var då jag förstod att det är skapat data som har ett värde inte tekniken för att distribuera det. Tyvärr blev det fel när Internet växte och blev något som alla använder. Det skapades en förväntan om att allt ska vara gratis. Vi kan till exempel titta på mediebranschen. Idag finns det en förväntan om att artiklar och annan information ska vara tillgängligt utan kostnad. Varför då? Om du skriver något så ska du självklart få betalt för det. Om det är något som många vill läsa så får du mer betalt. Jämför med musikbranschen även om den också har haft några hjul nere i ”gratisdiket”. Om du skriver en låt som folk vill lyssna på, varför ska du inte få betalt för det? Jag förstår inte det tänket. Information, oavsett vad det är, måste vara det som vi betalar för”, säger Johan med eftertryck.
Never give up!
Under sina år i resebranschen tog han sina första steg inom ledarskap, bland annat som platschef. Han insåg att han gillade personalansvar och ledarskap. En annan insikt var att han behövde mer utbildning. Därför sökte han in på Stockholms Universitet.
När vi pratar vidare om hans entreprenörskap och vad det är som har drivit honom i alla år blir hans svar:
”Jag har två deviser som jag lever efter – Never give up och Never take no for an answer. Många gånger har jag utgått från mina egna misstag för att skapa ett framgångsrikt ledarskap. Ett exempel är när jag var platschef i Chamonix. I slutet av en säsong samlade jag min personal för ett avslutningsmöte. Min bild var att allt hade gått mycket bra. Den feedback som jag fick var att flera hade tyckt att vi jobbat för mycket och för hårt. Det lärde jag mig mycket av. Jag vet att jag har lätt för att bli engagerad, ibland på gränsen till manisk, och jag har ett mindre sömnbehov än de flesta. Det som hade hänt var att jag hade kört alldeles för hårt med mitt fantastiska team. Jag borde ha känt av det men jag erkänner att jag lyssnade för dåligt eftersom jag var så engagerad själv. Jag tyckte att det var så kul att arbeta med det vi gjorde. En nyttig erfarenhet och jag är oerhört tacksam för att min personal vågade tala ut”, berättar Johan.
Vilka hörnstenar har han då i sitt ledarskap?, frågar vi.
”Jag tror stenhårt på att vara ett gott föredöme. Du måste leva som du lär. Du kan inte säga att vi ska jobba på ett visst sätt och sedan själv göra på ett helt annat sätt. Det är också viktigt att ta ett huvudansvar både i med- och motgång. I mitt ledarskap ligger även att jag vill ha ett team där det är jämnt fördelat mellan kvinnor och män. Dessutom vill jag ha ett så brett åldersspann som möjligt. Det blir sällan bra med arbetsplatser där alla är av samma kön och generation”, svarar Johan.
Han fortsätter med att berätta att det som triggar honom, generellt sett, är utmaningar i form av till exempel stora organisationsförändringar. Han säger att han har svårt för att se begränsningar. Han ser istället möjligheterna.
”Ibland känns det som att jag skulle ha bott i USA. Oavsett det som händer där idag så finns det en generell bild av att det är ok att tänka stort och gå ”all in” där. I Sverige har vi den berömda Jantelagen som håller oss tillbaka”, förklarar han.
Stolt att vara svensk idag
Det är ofrånkomligt att undvika den pågående pandemin och den stora kris som Sverige och resten av världen genomlider.
”Eftersom jag till största delen bor i Spanien har jag på nära håll upplevt hur det är att leva i ett land som väljer att stänga ner i stort sett hela samhället. Varken jag eller någon annan har facit för vilken väg som är den rätta men jag kan säga att jag är stolt över att vara svensk och jag tror att den väg som vi har valt är den rätta. Även om Sverige har fått ta ganska mycket stryk i internationell media så gillar jag den svenska modellen där vi lyssnar på vad våra experter säger istället för att ägna oss åt politisk populism som tyvärr är fallet i alltför många länder. Vi har valt frihet under eget ansvar och det tror jag på i alla sammanhang”, säger han bestämt.
Under samtalet kommer vi in på flera av de olika saker som Johan har arbetat med. Det är en imponerande CV som han har skaffat sig. Vi pratar bland annat om när han arbetade med Jan Stenbeck på Kinnevik och fick i uppdrag att utreda hur TV3 skulle skapa den bästa Text-TV:n.
”Jag reste runt i Europa i mer än en månad och satt på hotellrum och tittade på Text-TV. Därefter byggde vi världens största leverantör av Text-TV”, berättar Johan med ett skratt.
Att Johan är en av grundarna av den globala internetkonsulten Icon Medialab har nog de flesta koll på. Han har dessutom, bland mycket annat, varit marknadschef på legendariska Z-TV för de av oss som har åldern inne för att minnas den tiden.
Familjen är tryggheten
Vi pratar om Johans många framgångar men även hans tunga bakslag. Hur orkar han att resa sig efter att ha fått en både ekonomisk och medial käftsmäll?, undrar vi.
”Det hade jag aldrig orkat om det inte var för min älskade fru. Hon har alltid stått upp för mig och jag är pinsamt medveten om att hon har fått försaka en del av hennes egna ambitioner för min skull. Jag är henne för evigt tacksamt för det. Dessutom kan jag konstatera att det har varit några gånger när omvärlden har bjudit på överraskningar som jag inte hade en chans att förutse. Lehman Brotherskraschen är ett exempel. Jag förlorade 100-tals miljoner på en eftermiddag och det kanske hade varit naturligt att lägga sig ner och ge upp. Tack vare min fru och min vinnarskalle reste jag mig igen”, svarar han lugnt.
I slutet av vårt samtal kommer vi in på vad han gör idag. Med samma energi och glöd berättar han om ICT Group och Crowd1.
”Som jag berättade tidigare så gillar jag utmaningar. I mitt nuvarande projekt är en av våra utmaningar att förändra det traditionella Multilevel Marketing-konceptet (MLM) och få in mer av direct sales tänk. Vi kommer inte bara att skapa miljontals jobb, vi kommer också att få in mjukvaror och appar i utvecklingsländer 10-15 år innan de skulle ha nått dit annars. Vi skall bli ett Spotify för mjukvaruprodukter. Men där de bara har nått de prioriterade länderna, 60 st på 15 år kommer vi att vara i alla världens, nästan 200, länder. Vi kommer att driva utveckling och tillväxt med teknik och handel samt skapa möjligheter för miljontals arbetslösa, främst i utvecklingsländer. Idag har jag 6 miljoner säljare i vårt nätverk och det är bara början. Det är jag stolt över!”, avslutar Johan Staël von Holstein med ett leende.
Vi konstaterar att tiden för vår intervju bara försvann samt att Johan har fällt in backspeglarna och har sitt fokus på framtiden.
Privat:
Namn: Johan Staël von Holstein
Ålder: 57 år
Bor: Marbella och Madrid
Familj: Fru och två söner på 18 respektive 20 år
Intressen: Alpin skidåkning, Matlagning, Dykning, Jakt, Paddel, Resor, Vin
Favorit TV-serie: Games of Thrones, La Casa de Papel (Spansk TV-deckare)
Favoritmat: Krao Krapaw Gai (Thai-rätt)
Nästa resa: Tylösand (med familjen)
Antal devices: ca: 25