[Barcelona, Spanien] Huawei stod värd för Digital Talent Summit i Barcelona som en del av UNESCO:s World Higher Education Conference.
Vid toppmötet deltog mer än 80 experter från utbildningssektorn som representerade regering, akademi, industri och UNESCO.
Gästerna diskuterade hur teknik kan spela en roll för att återuppfinna högre utbildning för en hållbar framtid. Tio elever från Huaweis program Seeds for the Future deltog också på toppmötet.
– Nu måste vi ge det lilla extra för att överbrygga den globala digitala klyftan som har lämnat många utanför och för att integrera telekombaserade lösningar i system eller program för högre utbildning. Detta är nyckeln till mer än bara nyutexaminerades anställningsbarhet. Digital teknik kan också bidra till mer öppna, flexibla och uppkopplade ekosystem för högre utbildning, sa Stefania Giannini, Assistant Director-General for Education vid UNESCO.
Vincent Peng, Board Director & Senior Vice President vid Huawei, uppmanade i sin tur att universitet, företag och regeringar skulle arbeta tillsammans för en hållbar och inkluderande framtid. Peng talade också om de initiativ Huawei driver för att överbrygga den digitala klyftan och utveckla talangekosystemet, inklusive Huawei ICT Academy-projektet där samarbeten mellan akademi och näringsliv hjälper universitet att utbilda nya telekomtalanger genom dedikerade kurser, träningsläger och tävlingar.
“Vi har samarbetat med nästan 2 000 universitet runt om i världen för att bygga Huawei ICT Academies, med målet att utbilda mer än 1 miljon telekomexperter till 2024. Vi hoppas kunna förbättra allas digitala kunskaper genom dessa ansträngningar och stödja hållbar tillväxt av samhället och industrier, sa Peng.
Vid evenemanget släppte Huawei och EY också sitt första whitepaper om framtiden för digital kompetens i Spanien. Denna vitbok är en av fyra vitböcker som Huawei publicerar under de kommande månaderna. De kommande två kommer att ta upp talangutveckling i Sydafrika och Kina.
Utbildningssektorn förändras snabbt eftersom teknologier som big data, cloud, augmented reality (AR), virtual reality (VR) och AI snabbt gör hybridinlärning mer tillgänglig för alla. Huaweis nya whitepaper om utbildning i Spanien indikerade dock att endast 13 procent av företagen använder dessa banbrytande teknologier, och de företag som använder dem gör det främst för strategiskt beslutsfattande.
– Det finns en aldrig tidigare skådad möjlighet att uppmuntra till ett större samarbete mellan regering och företag, så att regeringen kan fungera som en bro och uppmuntra större kommunikation med skolor i utvecklingen av nya färdigheter, sa Marc García Tamayo, Senior Manager för EY.