Möjligheterna med influencer marketing – att använda inflytelserika profiler med ett betydande antal följare, för att nå ut till en målgrupp på ett trovärdigt och på så sätt bygga varumärke, sälja varor eller sprida ett budskap – är lockande.
Men fallgroparna är många.
Hur börjar man, vad kostar det och vad menas med reklamidentifiering.
I sin nya bok Influencer marketing i praktiken – strategi, ekonomi & juridik ger Johannes Gustavsson en samlad bild över influencer marketing, varför det är relevant och hur man arbetar med det rent praktiskt. Han presenterar beprövade arbetssätt och metoder samt lyfter upp aktuell forskning inom området.
– Allt fler annonsörer använder sig av influencer marketing istället för att till exempel använda tv-reklam eller annonstavlor på stan för att nå ut till sin målgrupp. Influencer-branschens omsättning ökar varje år och spås göra så flera år framöver.
Det gör att det blir allt viktigare att säkerställa att kompetensen finns på såväl marknadsavdelningen som i dagens marknadsföringsutbildningar, säger Johannes Gustavsson.
Boken vänder sig primärt till studenter inom marknadsföring och kommunikation, men kan med fördel användas som inspirations- och kunskapskälla för alla som arbetar på en reklambyrå eller marknadsavdelning.
Johannes Gustavsson har både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap inom influencer marketing, dels som grundare av agenturen Infly som representerar influencers, dels som föreläsare och utbildare inom yrkeshögskolan. Han har tidigare skrivit boken Uppfödd på nätet (2019).