De chefer i tillverkningsbranschen som är bäst på innovation har också större förståelse för vikten av att behålla existerande talanger och uppmuntra kreativitet, samtidigt som det gäller att förhindra att medarbetare bränner ut sig.
Det visar en ny undersökning genomförd av FT Longitude på uppdrag av digitala tillverkaren Protolabs.
Kraven på innovation i tillverkningsbranschen har ökat dramatiskt de senaste åren, pådrivet av behoven att utveckla nya produkter och tjänster snabbare och bli mer effektiva och hållbara. Undersökningen ‘The Balancing Act: Unlocking Innovation in Manufacturing’, visar att tillverkare aldrig tidigare varit under så stor press att vara innovativa som nu. Bara 22% av de 450 chefer på högre befattningar i tillverkningsföretag som tillfrågades, håller inte med.
I undersökningen skiljer sig en grupp från övriga. De anser att de överträffar förväntningarna på innovation och deras attityder skiljer sig också från resten av gruppen. Deras sätt att tänka handlar mer om behovet av att agera snabbt och dra nytta av nya möjligheter. Gruppen såg som sin viktigaste utmaning att behålla de bästa talangerna i verksamheten, att förhindra utbrändhet och att dra nytta av mänsklig kreativitet under AI-boomen.
De medverkande fick svara på frågor om arbetskultur, processer och teknologier. Sammantaget visar det vilka attityder och strategier de har exempelvis till leverantörskedjan, sina medarbetare och deras arbete och vilka teknologier de använder. De svarande som inte fanns i “innovationsledargruppen” var själva medvetna om att deras verksamhet inte var lika bra på att “misslyckas snabbt”, och inte heller lika bra på att lansera och skala upp nya produkter och tjänster, eller samarbeta med tredjeparter för att snabbare kunna realisera nya idéer.
Stephan Garber, ansvarig för Norden och Baltikum på Protolabs säger:
– De företag vi pratar med förstår att innovation är viktigare än någonsin för att förbättra effektivitet, öka tillväxten och uppnå hållbarhet. Många känner trycket från sin egen organisation, kunder, konkurrenter och i hela branschen. Ett beslut att satsa på innovation kan ha mycket stor betydelse för en organisation. Men det för också med sig specifika utmaningar och kräver nya strategier, något som kan leda till avsevärda förändringar och störningar i verksamheten. Organisationer som vill öka innovationstakten måste vänja sig mer vid risk – att våga ta fram produkt-iterationer tidigare i utvecklingsprocessen och inte vara rädda för att misslyckas..
Undersökningen visar att:
- Nästan två tredjedelar av svarande i “ledargruppen” (65%) anser att deras verksamhet behöver uppdatera hur de jobbar med innovation och arbetar redan aktivt med frågan..
- Närmare tre fjärdedelar av “ledargruppen”(73%) säger att de oroar sig över att kunna behålla sina mest innovativa medarbetare.
- Två tredjedelar av “ledargruppen”(66%) anser att mänsklig kreativitet förbises medan det finns stor entusiasm för ny teknologi.
- En fjärdedel av alla svarande (25%) säger att deras verksamhet inte är tillräckligt bra på att misslyckas snabbt.
Peter Richards, ansvarig för marknadsföring och försäljning inom EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) säger:
– Gruppen som ligger i täten när det gäller innovation och som vi identifierade när vi ställde samman undersökningen, ger oss ökad kunskap om vad de gör som fungerar. Det ger oss också information om områden där andra kan förbättra sig. Att uppmuntra kreativitet är något som ofta glöms bort i entusiasmen över nya teknologier som till exempel AI. Att öka takten i utvecklingen ses som en viktig framgångsfaktor, men de svarande från ledande innovationsföretag är akut medvetna om att med en snabbare utvecklingstakt kommer även ökad risk, medarbetare riskerar bränna ut sig och företaget riskerar förlora viktiga topptalanger. Det här är alltså områden som det kan löna sig att arbeta mer med.