Nyckeln till att engagera medarbetare på hybridarbetsplatsen är enligt en ny rapport att använda teknik som utgår från medarbetarnas faktiska behov – och här spelar HR en avgörande roll.
De senaste åren har hemarbete blivit vanligt på många företag, och hela 57% av svenskarna arbetar hemifrån.
I genomsnitt arbetar heltidsanställda hemifrån 3,2 dagar i veckan[i]. Men hybridarbete ställer nya krav på företagens förmåga att hålla medarbetarna engagerade – både fysiskt och digitalt.
Men vad är nyckeln till att upprätthålla medarbetarnas engagemang på den hybrida arbetsplatsen? En ny rapport initierad av teknikföretaget Logitech drar slutsatsen att svaret bland annat ligger i teknik skapad med mänskliga behov i centrum.
Engagerade medarbetare leder till lönsamhet
Enligt rapporten är hela 55% av alla medarbetare inte engagerade i sitt arbete, och 19% är aktivt oengagerade.
– En medarbetare kan ha mer utbildning och erfarenhet än någonsin, men om de inte finner sitt arbete meningsfullt och givande kommer de inte heller bidra till framgång. Vi ser dock att höga nivåer av medarbetarengagemang leder till 21% mer vinst för organisationen. Med andra ord finns det gott om anledningar för företag att prioritera medarbetarengagemang, säger John Svärling, Head of Marketing Nordic på Logitech.
Hela 55% av alla medarbetare är inte engagerade i sitt arbete, och 19% är aktivt oengagerade
Lägg till humancentrisk teknik för att öka engagemang
Den nya rapporten identifierar teknik som ett kraftfullt verktyg för att upprätthålla medarbetarnas motivation, men med en viktig ny aspekt.
– Hittills har företag introducerat teknik som helt enkelt bara möjliggör att medarbetare utför uppgifter på distans. Nu måste detta tas till nästa nivå genom att lägga till teknik som är utformad utifrån mänskligt beteende och behov – för att stödja engagemang och motivation. Fungerande ljud- och videoutrustning är grundläggande, och AI kan vara ett medel för bättre och mer inkluderande mötesupplevelser, men fokus bör egentligen vara att identifiera hur tekniken kan hjälpa människor att bli sina bästa jag, förklarar John Svärling.
Samarbete och input från HR är nödvändigt
Och här spelar HR en nyckelroll. Bättre samarbete mellan företagsavdelningar som IT, HR, kommunikation och anläggningsförvaltning är nämligen nödvändigt enligt rapporten.
– Även om IT-avdelningar har teknisk kunskap, tar de vanligtvis inte ledningen när det gäller att implementera ny funktionalitet. Särskilt om det inte finns signaler inom organisationen om vad som önskas eller behövs. HR:s input behövs därför för att få en förståelse kring vilka typer av lösningar människor faktiskt behöver för att leva upp till sin potential och bli mer effektiva, säger John Svärling.
Han får stöd av Scott Wharton, Vice President och General Manager B2B på Logitech:
– Man kan inte be HR att uttrycka vilken typ av samarbetslösning de vill ha. Men de borde kunna prata om vilka värden de vill se förverkligade i våra möten. Utifrån det kan man samarbeta med IT för att ta reda på vad som är möjligt, jag tror att det är den typen av partnerskap vi behöver. Idag är mycket av det uppdelat mellan olika avdelningar.
Rapporten föreslår att med ett ökat samarbete mellan HR och IT kan företag skapa lösningar, som uppfyller både tekniska och mänskliga behov.
Fallstudie: Alfa Laval har framgångsrikt brutit ned murarna
Rapporten beskriver Alfa Lavals framgång, ett svenskt företag som brutit ned murar för att öka medarbetarnas engagemang med teknik. Genom att skapa både en testmiljö på ett av sina kontor och ett samarbete mellan IT, HR, kommunikationsavdelningen och anläggningsförvaltningen kunde de utveckla en verktygslåda med standardiserad teknik och beprövade processer som sedan kunde användas som en schablon för deras 200 kontor i 70 länder världen över.
Fallstudien och den fullständiga rapporten “Leveraging Competence and Technology to Enable Success in a New World of Work” finns tillgängliga för nedladdning på Logitech.com.