Åren med digitala möten har visat oss att det tack vare tekniken går att hitta fugerade kommunikationssätt även när inte alla parter befinner sig på en och samma geografiska plats.
Hybridarbete har tagit upp en allt större del inom många olika branscher och intresset finns även inom finanssektorn.
Enligt en ny rapport från kommunikationsteknikföretaget Poly skulle över 90 procent av yrkesverksamma inom finanssektorn föredra en kombination av distans- och kontorsarbete. Detta gör att medarbetarna ställs inför utmaningen att balansera kundrelationer och samarbete samtidigt som finansmarknadens regleringar och lagstiftning ska tas i beaktning.
Samtidigt ökar också kraven från kunderna, och videomöten och andra digitala tjänster är i dag en konkurrensfördel. Trenden är som starkast bland konsumentbanker och medlemsbanker. Tidigare var bankkontoret den huvudsakliga platsen för interaktion och varumärkesbyggande, men nu anammar även många banker de digitala möjligheterna.
I en hybrid omställning är det viktigt att klienter och partners upplever fortsatt trygghet och tillförlitlighet även i distansarbetet. Enligt Poly finns där tre huvudutmaningar att hålla koll på, nu när vi sakta men säkert är på väg ut ur pandemin:
Höj den virtuella mötesupplevelsen
Den finansiella tjänstesektorn bygger på relationer och verkliga möten då fusioner och förvärv ofta bygger lika mycket på känslosignaler och kroppsspråk som på siffror. För att uppfylla samma upplevelse via digitala kommunikationsmedel krävs det teknik som kan förmedla icke-verbal kommunikation.
Var som helst, när som helst
Under pandemin – speciellt i det tidiga skedet – ökade kurssvängningarna och skakade om kundportföljerna samtidigt som fysiska möten var näst in till omöjliga att hålla. Kapitalförvaltare och finansiella rådgivare är nu måna om att återuppta kundrelationer och samtidigt respektera säkerhetsåtgärder för att ge ökad portföljförsäkran. För att inge förtroende och erbjuda stöd och rådgivning oavsett var de anställda eller kunden befinner sig behöver de digitala mötena ha både bra ljus och vara fria från distraherande bakgrundsljud och här spelar tekniken en nyckelroll.
Anpassa kundupplevelsen med hjälp av människocentrerad teknik
Att investera i den digitala kundupplevelsen är avgörande för både medlemmars lojalitet och för att behålla anställda. Den nya affärsmodellen måste bevara personliga möten som en differentiering och samtidigt möta agenternas krav på bättre balans mellan jobb och fritid. För att uppmuntra och möjliggöra för medarbetare att jobba var som helst krävs utrustning som möjliggör både ljud och bild av proffskvalitet.
Hybridsamarbeten gör det möjligt att möta olika kunders preferenser, oavsett var de befinner sig. En kapitalrådgivare kommer sannolikt fortfarande besöka kunderna på deras kontor medan såväl kunder som bankbiträden sannolikt kommer föredra att göra enklare ärenden och förvaltningsåtgärder på distans för snabbhetens och enkelhetens skull.