Personio lanserar tjänst för visselblåsarärenden
– Studie visar behov av mer kunskap om lagen bland arbetsgivarna.
Den nya visselblåsarlagen utökar skyddet för den som slår larm om missförhållanden på sin arbetsplats.
En ny undersökning tyder dock på att många svenska företag saknar kunskap och förmåga att hantera lagens krav. Tjänster som Personio Whistleblowing gör det enklare och säkrare att hantera anonyma anmälningar, vilket gynnar både arbetsgivare och anställda, menar Maria Duni, Nordenschef på Personio.
Lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden gäller inom all privat och offentlig verksamhet och trädde i kraft i juli förra året. Lagen gällde då privata företag med minst 250 anställda och offenliga verksamheter med minst 50 anställda. Från den 17 december 2023 gäller kravet även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda. Visselblåsarlagen innebär att företag och andra organisationer måste ha rutiner och system som gör det möjligt för medarbetare att larma om missförhållanden och samtidigt skyddas från repressalier. Förutom anställda omfattar reglerna volontärer, praktikanter, konsulter och aktieägare.
En ny undersökning från Personio av svenska arbetsgivare visar dock att endast drygt hälften har en policy för visseblåsningsärenden (52%). En fjärdedel (24,7%) uppger att de är osäkra på sin organisations egen förmåga att hantera känsliga ärenden inom ramen för det som lagen avser. 44% av arbetsgivarna är osäkra på vad deras organisation har för planer på att skapa en policy för visselblåsarärenden.
– Förutom rättsliga konsekvenser riskerar arbetsgivare som inte lyckas följa lagkraven även få dålig publicitet och ge deras medarbetare en negativ uppfattning om dem. Därför är det i alla organisationers intresse att ha lättanvändliga och säkra system som för visselblåsare på plats, säger Maria Duni, Nordenchef på Personio.
Hon noterar också att mindre än hälften (47%) av arbetsgivarna känner till direktivet och har en god förståelse för det, vilket tyder på behov av ökad kunskap inom visselblåsarlagen och dess innebörd.
– Tjänsten innebär att handläggaren av visselblåsarärenden kan agera snabbt och effektivt och kan hjälpa sitt företag att följa lagen. Det fungerar också som ett tidigt varningssystem för saker som behöver åtgärdas inom organisationen. Enkelheten i Personio Whistleblowing uppmuntrar också anställda att ta upp problem de ser – vilket i slutändan bidrar till en bättre och tryggare företagskultur, avslutar Maria Duni.
Personios nya visselblåsarfunktion gör det möjligt för alla medarbetare som omfattas av reglerna att rapportera missförhållanden på ett säkert och anonymt sätt. Genom full kontroll över sin rapportering får de möjlighet att säga ifrån utan rädsla för repressalier. Systemet har utformats för att säkerställa att den som tilldelas ett visselblåsarärende aldrig missar en rapport och alltid ser statusen för öppna ärenden.