Tillhör du dem som stoppar huvudet i sanden och undviker konflikter eller tillhör du dem som söker och startar konflikter?
Många skulle nästan kunna göra vad som helst för att slippa hamna i konflikter och speciellt de långa sega som håller i sig i evigheter.
Ibland säger vi “att det ligger i luften” eller ”sitter i väggarna”. Den känslan det skapar kostar, den kostar tid, pengar och energi.
När människor ska samarbeta så är det naturligt med olika åsikter. Det kan vara allt från olika åsikter om vad som ska göras men också hur det ska göras. Ofta blandar vi ihop sak och person och flyttar sakfrågan till personen och konflikten är ett faktum och vi går i affekt och försvar.
Förebygg genom respekt och tydlighet
Att respektera varandras karta, och att inte blanda in egna värderingar. Att kunna respektera andras åsikter utan att för den saken skull behöva försvara sin egen åsikt, och undvika att bestämma vilken som är den “rätta” gör att konflikter kan undvikas. På jobbet och i vardags livet är det viktigt att kunna stiga åt sidan och vara tydlig med vilket man ska göra som gäller och ibland även hur det ska göras. Genom tydlighet kan du undvika att konflikter skapas och eskalerar, och med träning kan de flesta konflikter avstyras innan det är försent (men de kan uppstå ändå).
Konflikten är där – ta i den
Elefanten i vardagsrummet eller sopa under mattan? Att låtsas som om konflikten inte finns kommer bara hjälpa kortvarigt. Den långa konsekvensen blir ofta ett problem i sig. Genom att inte ta tag i konflikten direkt kan leda tillIrritation, ilska till slut leda till sjukskrivning. När vi är ovana att hantera konflikter kan vi känna obehag, det är en övergående känsla och med träning kommer det gå lättare.
Se sakfrågan
Vad är det egentligen det handlar om. Skilj på sak och person. Lämna alltid personen utanför.
Låt de involverade vara med och hitta en lösning
Låt den eller de det berör vara med och hitta lösningar. Kanske kan de se något nytt? Ibland kan det behövas tid för att komma fram till en lösning. Delaktighet skapar engagemang, testa olika övningar för extra inspiration.
Ha tålamod
Vissa konflikter kan lösas på en kafferast andra tar lite längre tid. Vissa konflikter behöver lösas snabbt, se då till att hitta en lösning som alla parter kan vara nöjda med så länge och återuppta förhandlingen snart igen. Vissa processer mår bra av att få ta tid. Beslut som stressas fram blir oftast inte lika hållbara.
Följ upp
Följ upp och boka en tid direkt. Om nya konflikter blossar upp, ta tag i den direkt.
Alla upplever konflikter någon gång och konflikter kan vara destruktiva, förstöra samarbetet och stämningen. Fast konflikter är inte bara av ondo. En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling.
Källa: Mindboozt