Johanna är Tre Sveriges nya marknadschef för privatmarknaden.
Hon har över 20 års erfarenhet i ledande roller inom marknadsföring, med de senaste sju åren på IKEA och tio år på Telenor.
Efter att ha spenderat de senaste 3,5 åren som Chief Marketing Officer för IKEA i Kanada flyttar Johanna tillbaka till Sverige i sommar för att ta sig an sin nya roll på Tre.
– Jag har fått en mycket positiv bild av ledarskapet och företagskulturen på Tre. Det är ett företag med högt driv samtidigt som det har en mjuk kultur med rätt fokus på de anställda. Tre är en spännande och nyfiken utmanare med ett starkt kundfokus, som strävar efter att vara mer än bara en mobiloperatör, säger Johanna Andrén.
Med sin tidigare erfarenhet som Head of Marketing för IKEA Canada och Deputy Head of Marketing för IKEA Sverige, samt positioner som Head of Marketing, Brand Manager och Selling Manager för Telenor, har Johanna en gedigen kunskap och expertis inom marknadsföring och varumärkesbyggande.
– Vi är oerhört glada över att välkomna Johanna Andrén till Tre. Med hennes breda och gedigna erfarenhet och expertis inom marknadsföring, kommer hon att spela en avgörande roll i att fortsätta stärka varumärket och vårt kundfokus. Johannas energi, passion och förmåga att bygga starka team kommer att vara ovärderlig för oss när vi strävar efter att erbjuda de bästa upplevelserna och lösningarna för våra kunder, säger Rune Pedersen, CCO över konsumentmarknaden på Tre Sverige.
Med Johanna Andrén vid rodret som marknadschef är hon fast besluten att Tre ska fortsätta vara en spännande utmanare på marknaden och leverera enastående upplevelser till sina kunder. Utöver det rent varumärkesbyggande och taktiska gillar Johanna att arbeta med något hon kallar “wildcards”. En snabbrörlig idé som kan fånga upp något samhällsrelevant eller säsongsrelaterat som man kan bygga vidare på, något hon tycker går hand i hand med Tres varumärke.
– Mitt fokus första tiden kommer vara att bygga relationer och lära känna medarbetarna på Tre och samtidigt sätta mig in i affären och senaste årens kampanjer, uppföljning och kundinsikt. Jag tror på att bygga vidare och bibehålla det som funkar och samtidigt, tillsammans med mina medarbetare, stärka de delar som vi tycker saknas, fortsätter Johanna.
Utöver Johannas har 20 års långa erfarenhet i flera ledande befattningen inom marknadsföring, främst inom detaljhandeln har hon även arbetat som managementkonsult. Under sitt sista år på IKEA Kanada blev de utsedda till det näst mest kreativa varumärket i Kanada 2023. Förra året blev hon utsedd till “Marketer of the year 2022.