Projektledaren och civilingenjören Emil Pettersson arbetsdag ägnas åt att planera för framtidens energiförsörjning, mer konkret tillverkning av låg- och högspänningskablar.
Kablar som till exempel krävs för de nya vindkraftsparkerna ute till havs.
I sitt arbete möter Emil många av de utmaningar som den stora omställningsresan inom industrin bjuder på. För att kunna vara mer proaktiv och därmed effektiv läste Emil nyligen distanskursen Tekniker inom industri 4.0 på Högskolan i Skövde.
– Jag kan varmt rekommendera den här kursen. Den har gett mig en väldigt bra grundförståelse till teknikerna inom industri 4.0 och på så sätt stärkt min roll på min arbetsplats. Framför allt har den byggt min förmåga att argumentera för att, till exempel få till ett investeringscase. Att kunna påvisa långsiktig nytta och ökad konkurrenskraft för företaget i framtiden genom en investering, säger Emil.
Kurser som passar en fullbokad kalender
Emil säger att han alltid haft en stark teknisk ådra och att det var därför han valde att återvända till tillverkningsindustrin när hans företag Drömuppdraget var mer etablerat. Företaget som hjälper högskolestudenter och företag att hitta varandra har han fortfarande kvar, och det har inte varit helt lätt att driva bolag, arbeta som konsult och studera samtidigt.
– Jag hade inte haft möjlighet att läsa den här kursen om den inte hade varit flexibel. Nu kunde jag ta del av förinspelade föreläsningar och på så sätt studera när det passade mig. Jag uppskattade också tydligheten från Magnus Holm som var kursansvarig att ”det här behöver du göra i veckan, det här kan vänta”. Här skapar Högskolan i Skövde verkligen möjligheter för oss med en fullbokad kalender att kunna avsätta tid för studier, säger Emil.
Fått ett annat perspektiv på industri 4.0
Industri 4.0 handlar inte bara om maskiner och implementering av teknik, utan också om människor. Något som kursen lägger stor vikt vid att förmedla, och här menar Emil att kursen gett honom ett nytt perspektiv, att fokus skiftat från tekniken till att att tänka hur operatörerna kan samspela med tekniken. Ett annat viktigt delmoment är att kursdeltagarna lär känna sin egen arbetsplats och identifiera hur mogna de är inom vissa tekniker.
– Min reflektion är att min arbetsplats är långt framme när det kommer till automationsdelen i produktionen. Men jag landade också i ett par områden där det finns en resa att göra. Den här typen av analys gör den här kursen mycket värdefull för den som arbetar inom industrin, och företagen givetvis, säger Emil.
Bra dialog med kursansvarig
När Emil väl hade beslutat sig för att läsa en kurs inom industri 4.0 fick han leta en bra stund innan han hittade en kurs som gick att kombinera med arbete. Och han är förvånad över hur dåliga lärosätena är på att möta den yrkesverksamma målgruppen.
– I och med att det var viktigt för mig att kunna arbeta samtidigt tog kontakt med flera olika lärosäten som erbjöd kurser inom området jag ville läsa, just för att stämma av flexibiliteten. Många lärosäten hade en helt annan uppfattning. Det vill säga att du ska ägna dig till 100% åt dina studier. Det förvånade mig faktiskt. Just därför kändes det helt rätt efter mitt samtal med Magnus Holm att det var hans kurs Tekniker inom industri 4.0 på Högskolan i Skövde jag skulle välja, avslutar Emil.
WISER – kurser för yrkesverkamma
Kursen som Emil läst, Tekniker inom industri 4.0, är framtagen i kompetensutvecklingsprojektet WISER och är i sin utbildningsform och omfattning tänkt att kombineras med arbete. WISER utvecklar skräddarsydda kurser för digital transformation inom exempelvis framtidens teknologier, organisationsutveckling eller ledarskap. Samtliga kurser har samma flexibla upplägg och är utvecklade nära samverkan med de 20-tal bolag som är med i projektet.