Initiativet ska höja Viaplays innovationsförmåga och internationella närvaro inom utveckling
Hubben fokuserar på product management och design samt front- och back-end utveckling
Streamingtjänsten Viaplay expanderar till minst 16 länder vid slutet av 2023; NENT Group byter varumärke till Viaplay Group i maj, villkorat godkännande på årsstämman
Viaplay öppnar en tech-hub i Barcelona som samlar talanger inom product management och design samt front- och -back-end utveckling för att stödja bolagets pågående internationella expansion. Hubben blir operationell från juni 2022 och förstärker Viaplays profil som en attraktiv internationell tech-arbetsgivare, samt höjer bolagets förmåga att innovera och leverera streamingupplevelser i världsklass till tittare i alla dess marknader. Viaplay blir tillgänglig i minst 16 länder vid slutet av 2023 och siktar på att ha cirka 12 miljoner abonnenter vid slutet av 2025.
Barcelona rankas ständigt bland Europas ledande tech-städer, både gällande antalet start-ups och högkvalificerade utvecklare. Hubben integreras med Viaplays tech-verksamhet på bolagets huvudkontor i Stockholm, som idag är hemvist för fler än 300 talanger från fler än 40 länder.
Anställda på Viaplays andra marknader kommer framöver att ha möjligheten att temporärt arbeta i Barcelona, beroende på lokala regler.
Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay är ett av världens snabbast växande och mest spännande tech- och underhållningsbolag. Skalbarheten och robustheten av vår streamingplattform gör vår expansion möjlig, och i sin tur kräver att vi attraherar och behåller de bästa talangerna. Detta är avgörande för vår framgång, och för att säkerställa vårt fortsatta ledarskap och vår innovation. Att etablera Viaplay i Barcelonas blomstrande tech-scen gynnar vår affär, våra medarbetare och våra tittare.”
Kaj af Kleen, NENT Group Chief Technology and Product Officer: “Vår förstklassiga tech-hub ger Viaplay tillgång till en ny global talangpool. Vi blir ännu mer konkurrenskraftiga som arbetsgivare och vår innovation blir ännu snabbare. Samtidigt är detta en fantastisk möjlighet för kollegor i företaget att spendera tid och jobba i denna häftiga stad.”
Samtliga öppna positioner läggs ut på Viaplays karriärsida.
I mars annonserade NENT Group ett föreslaget varumärkesbyte till Viaplay Group, villkorat godkännande från aktieägare på bolagsstämman den 18 maj.