Würth Svenska AB satsar ytterligare på digitalisering och lanserar nu utbildningen Allergiframkallande Kemiska Produkter (AKP) som e-learning.
Under 2021 anställde bolaget Therese Andersson som Learning and Development Specialist.
Therese har lång erfarenhet och ett stort intresse för ämnet. Lanseringen av AKP som e-learning blir ett första steg i Würths arbete med att erbjuda digitala utbildningar.
Würth har länge erbjudit utbildningar inom både AKP, fallskydd (grundutbildning och evakueringsutbildning), glasreparation (stenskott) och vindrutebyte. Utbildningarna hålls av erfarna interna specialister som har god kunskap om både sina områden och kundens behov. Bolaget erbjuder även många andra kundutbildningar med olika samarbetspartners. Eftersom många av kunderna är verksamma i branscher som har krav på utbildning är efterfrågan hög och Würth väljer nu därför att erbjuda kunderna ännu ett sätt att utbilda sig.
-E-learning innebär att utbildningen genomförs digitalt, men med samma innehåll som utbildningen vi erbjuder på plats. Skillnaden är att du gör den var du vill, när du vill och i din egen takt. Innehållet är framtaget tillsammans med våra specialister för att säkerställa att vi får med alla viktiga moment och att det möter de lagkrav som finns. Utbildningen tar ca 45 minuter att genomföra och är interaktiv, med videos och övningar. Avslutningsvis får deltagaren svara på frågor i ett test och godkänt resultat ger ett utbildningsbevis som är giltigt i fem år. Vi har precis kört en pilot med några kunder och fått väldigt positiv feedback, säger Therese Andersson.
Würth är säkra på att det här är en viktig del i utvecklingen. Efter den positiva feedbacken på pilot-utbildningen finns många planer för framtiden. Redan nu förbereds en e-learning inom fallskydd som kommer att lanseras inom kort.
-Vi har sett att det finns en hög efterfrågan och att behovet är stort hos våra kunder. E-learning gör det smidigt att utbilda personalen, då de inte behöver åka i väg för att gå på en utbildning. Det påverkar inte den dagliga verksamheten och det blir mer tids- och kostnadseffektivt för våra kunder. Tankarna om det här har funnits för Würth länge och nu när jag är ny i min roll så känns det naturligt för oss att ta steget. Jag brinner för konceptet med digitala utbildningar. Det är ett bra sätt att lära och innehållet är enkelt att ta till sig. Deltagaren kan genomföra utbildningen i sin egen takt och det går även att gå tillbaka i utbildningen om det är något man vill repetera, berättar Therese Andersson.
AKP utbildningen kommer fortfarande erbjudas som klassrumsutbildningen i våra butiker runt om i landet, på vårt huvudkontor i Örebro och på plats hos våra kunder. Würth har inga planer på att sluta med det. Tanken är att erbjuda kunderna ett bredare utbud, så att kunden kan välja det som passar dem bäst.
-Vi är nöjda och stolta över att vi kan erbjuda en helhetslösning med produkten, kunskapen och utbildningen till våra kunder, avslutar Therese Andersson.