Arbetsmiljöverkets regelstruktur för föreskrifter och allmänna råd har genomgått en ordentlig förändring.
67 föreskrifter har blivit 15 och dessa träder i kraft 1 januari 2025 – lång tid kvar kan tyckas, men som arbetsgivare är det viktigt att börja förbereda sig redan nu.
”Att bekanta sig med ändringarna redan nu är viktigt för att veta vilka regler som kan gälla för just er verksamhet. Detta kan komma att bli ett stort arbete för många företag då de behöver informera chefer och uppdatera dokument och personalhandböcker”, säger Simployers HR- och arbetsrättsexpert Ida Ljungberg.
Vad ändras?
Den nya strukturen ska bidra till att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö och med den nya regelstrukturen är ska det bli ett tydligare, enklare och mer sammanhållet regelverk, mer anpassningsbart och anpassat till ett arbetsliv i förändring. I korthet innebär ändringarna:
-
Enhetligare språk ska göra det tydligt vilka regler som gäller och vad de innebär
- Tydliggörande av vem som är ansvarig för att reglerna följs
- Strukturförändring: Cirka 2300 paragrafer sorteras in i en ny struktur där nuvarande 67 förskriftshäften blir 15
- Allmänna råd: Placeras under respektive paragraf och omformuleras till föreskriftstext
Det sker i huvudsak ingen materiell förändring av innehållet, vilket innebär att skyddsnivån och kravnivån ska vara densamma som tidigare. Reglerna finns redan nu på Arbetsmiljöverkets webbplats, i ett nytt digitaliserat format.
Med utgångspunkt i olika roller
Regelstrukturen är indelad utifrån de vanligaste rollerna i arbetsmiljöarbetet, som har ansvaret för att reglerna följs:
- Arbetsgivare eller motsvarande
- Byggherre, projektör och byggarbetsmiljösamordnare
- Tillverkare, importör eller distributör av vissa produkter
Tre grupper av regler
De 15 föreskrifterna är indelade i tre grupper, som presenteras nedan. De olika delarna i strukturen innebär ingen juridisk hierarki bland reglerna utan beskriver ett flöde i arbetsmiljöarbetet.
- Grundläggande regler talar om vilka grundläggande skyldigheter som gäller för arbetsgivare eller motsvarande oavsett verksamhet och för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare
- Övriga regler gäller för olika verksamheter beroende på vilka arbeten och risker som finns där
- Produktregler innehåller krav på produkter för den som tillverkar, importerar eller distribuerar vissa produkter
HR-expertens tips – detta bör arbetsgivare göra redan nu:
- Identifiera vilka roller ni har i er verksamhet – så att ni vet vilka föreskrifter som kommer att gälla för er
- Identifiera vilka risker ni har i er verksamhet och använd de regler som gäller för dem.
- Förbered vilka dokument, personalhandböcker och liknande som kommer att behöva uppdateras till nya AFS-nummer och paragrafhänvisningar. Ta hjälp av denna paragrafnyckel för att hitta rätt.
- Se till att cheferna – med ansvar för arbetsmiljöarbetet – får kunskap om arbetsmiljöfrågor och den nya regelstrukturen i god tid innan den börjar gälla
- Ta hjälp av expertis för att sätta er in i ändringarna och hur de kommer att påverka er
- Läs mer på Arbetsmiljöverkets webbplats