Snap förstärker sin satsning i Norden med flera nya roller för att säkerställa en bra crossover-effekt mellan Sverige, Norge och Danmark.
Det innebär att Barbara Wallin Hedén nu får rollen som marknadschef för alla tre länderna, efter att ha varit marknadschef i Sverige det senaste dryga året.
– Att fortsätta min resa i Snap känns fantastiskt. Även om Sverige är ett eget land med unika möjligheter finns det många likheter mellan länderna Sverige, Norge och Danmark. Många av våra kunder är också nordiska, så det är helt naturligt att kunna ha två tankar i huvudet samtidigt – både Norden som helhet och varje enskilt land. På så sätt kopplar vi samman den kompetens som finns i respektive land, säger Barbara Wallin Hedén, och fortsätter:
– Innovationstakten i företaget är hög, vi jobbar med många spännande kunder och tekniken vi erbjuder – speciellt med Augmented Reality – är helt unik. Tillsammans gör detta Snap till en otroligt cool arbetsplats.
Innan Barbara började på Snap Sverige arbetade hon på Google och YouTube och har därför mycket erfarenhet från det digitala och sociala landskap som Snap också befinner sig i.
– Vi ser en växande användarbas i alla tre länderna: I Sverige och Norge når vi över 3 miljoner människor och i Danmark över 2 miljoner. Snap sticker ut väldigt mycket när det kommer till att interagera. Svenska Snapchat-användare tittar på Snapchat 1,6 gånger så ofta som andra sociala plattformar för underhållning. Det är också 1,7 gånger mer sannolikt att de känner att de kan uttrycka vem de är genom Snapchat. Det här är en fantastisk utgångspunkt för de varumärken som vill använda Snapchat-plattformen för att få ut sina budskap, säger Wallin Hedén.
Nordenchefen för Snap, Lars Bo Jeppesen, har nyligen etablerat Snaps kontor i Danmark och ser värdet av att ha ett fullt fungerande lokalkontor i alla tre nordiska länder. Vid sidan av det lokala teamet i respektive land har det, förutom regional marknadschef, även inrättats en tjänst som regional försäljningschef, med Steffen Rabben som tidigare varit chef för Snap Norge.
– Vi har ett jättebra upplägg i hela Norden, med både lokal expertis och nordiskt samarbete som kommer att ge positiva ringeffekter mellan varje land och i hela regionen. Barbara är en mycket erfaren marknadsförare inom teknikbranschen och en viktig resurs för att se till att vi servar våra byrå- och annonsörspartners enligt högsta standard. Vi är mycket glada över att hon nu har klivit in som marknadschef för Norden, säger Lars Bo Jeppesen och avslutar:
– Framförallt inom AR – som verkligen förändrar hur varumärken kommunicerar och säljer sina varor – ser vi en fortsatt stor potential. Konsumenter i vår region är mycket avancerade i användningen av AR och fler och fler varumärken blir medvetna om detta. Möjligheterna är nästan oändliga och de varumärken som har drivit AR-kampanjer genom Snapchat har haft bra resultat.