För två år sedan tog bredbandsjämförelsetjänsten Bredbandsval.se in 8 miljoner kronor från ett antal affärsänglar.
Sedan dess har bolaget dubblat omsättningen varje år.
Nu ansluter även medgrundaren Karl Eckerlund från sparappen Dreams, som marknadschef. Uppdraget är att öka varumärkeskännedomen och få fler svenska konsumenter och företagare att beställa bredband.
I mars 2019 stod det klart att Bredbandsval.se plockade in 8 miljoner kronor från ett antal entreprenörer och affärsänglar med erfarenhet från telekombranschen. I samma veva plockade man in Alexander Widell från Tele2 som ny VD. Två år senare står det klart att satsningen var lyckad. Under 2020 omsatte bolaget över 10 miljoner kronor och har en fortsatt stark tillväxt.
”Vårt mål är oförändrat – vill bli det självklara valet för att hitta bästa bredbandet utifrån sina preferenser och förutsättningar. Vi har sedan start också lanserat möjligheten att jämföra mobilt bredband. Tanken är även att möjliggöra jämförelser av tv-abonnemang, men vi valde att först fokusera på alla bredbands-relaterade områden.”, säger Alexander Widell i en kommentar.
I mitten av mars lanserade Bredbandsval.se en betaversion av sin företagstjänst (www.bredbandsval.se/företag) som syftar till att göra det lika enkelt för företag som för konsumenter att jämföra och beställa bredband. En tjänst som är unik i sitt slag.
“Pålitligt bredband är ett måste för alla företag idag men det har varit svårt att beställa utan att behöva ta in offerter och prata med en säljare. Med vår företagstjänst blir det lika enkelt att välja bästa bredbandet till företaget, lokalen och kontoret som det är att beställa till hemmet”, menar Alexander Widell.
I takt med att bolaget vuxit återansluter nu medgrundaren Karl Eckerlund som CMO. Han kommer närmast från fintechappen Dreams där han arbetat som Country manager i Sverige och på senare tid även ansvarat för operations i Sverige och Norge.
Nu vill han bidra med sina kunskaper inom marknadsföring för att öka varumärkeskännedomen och ta nästa kliv mot en komplett portal för bredbandstjänster. “Jag har ju suttit som ordförande i styrelsen och har haft nära dialog med både Alexander (VD) och Henrik Hansson (CTO) och resten av styrelsen. Teamet har verkligen gjort ett fantastiskt jobb med Bredbandsval.se men i takt med att vi växer blir det naturligt att någon tar ett helhetsansvar för marknadsföringen och vårt fortsatta varumärkesarbete och det ska bli så kul att göra det på heltid”, säger Karl Eckerlund.