Efter fem år som VD för Coop lämnade Magnus Johansson posten i slutet av 2021.
Åren på Coop definierades av ett starkt hållbarhetsfokus.
Det är det arbetet han vill bygga vidare på inom Kale United.
Magnus Johansson drev under fem år en tydlig utvecklingsresa på Coop. Utöver cybersäkerhet och en renodling av verksamheten sjösattes Hållbarhetsdeklarationen under hans tid som VD. Appen låter kunder scanna produkter i butiken och få dem utvärderade ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är ett banbrytande sätt för en livsmedelskedja att ge konsumenterna möjligheten att utbilda sig och ställa krav på både produkter och sin egen konsumtion.

Magnus Johansson, nybliven styrelsemedlem, och Måns Ullerstam, grundare, Kale United.
Rollen som ledamot i Kale Uniteds styrelse ser Magnus Johansson som ännu ett steg på den resan.
“Sedan jag tog farväl av Coop har jag letat efter ett åtagande där jag kan använda min erfarenhet för att stödja det hållbara skifte som vårt matsystem går igenom. Det skifte vi måste gå igenom för att möta globala utmaningar. Jag har funnit vad jag sökte i Kale United. Här kan jag bidra till att kapital går till morgondagens lösningar och stödja dem som driver den utvecklingen på golvet”, säger Magnus Johansson, styrelseledamot Kale United
Kale United är Sveriges och Europas enda koncern och folkaktie med en uteslutande växtbaserad portfölj. Kale United har gjort en enorm resa sedan starten 2018. De senaste två åren har aktiepriset gått från 8,5 till 34,5 euro.
“Magnus kommer in i helt rätt tid. Vi befinner oss i en expansiv fas både för mognadsgraden av våra egna bolag och vår accelererande investeringstakt. Han kommer kunna bidra mycket i den finansieringsrunda vi nu genomgår gentemot institutionella finansiärer. Tillsammans kommer vi ännu närmare målet att kunna erbjuda svenskarna en helt växtbaserad folkaktie”, säger Måns Ullerstam, Grundare Kale United
Rådgivare i den pågående kapitalanskaffningen om 100 miljoner kronor är Pepins Group.
Tanken med Kale United är inte bara att investera i olika växtbaserade innehav. Grunden ligger i att fylla marknadsmässiga produktbehov och skapa nya hållbara distributionskedjor. Varje ny investering och uppköp ska skapa nya synergieffekter för portföljen i sin helhet.