Databricks rekryterar ny IT-personal i stor skala.
När arbetet med att hitta nya medarbetare är avklarat väntar den riktigt stora utmaningen: att introducera nya medarbetare och se till att arbetet sköts effektivt.
Om det lyckas blir resultatet nöjda medarbetare som stannar kvar.
Databricks är ett ledande globalt företag vad gäller datahantering. Företagets plattform används för att hantera stora datamängder så att de blir användbara för analyser och AI. Eftersom företaget expanderar kraftigt behöver de trefaldiga den interna IT-personalen för att kunna ge bra stöd till fler än 4 000 anställda.
Det första, och kanske största, problemet är förstås att lyckas rekrytera rätt medarbetare. Men ett framsynt företag nöjer sig inte med det. Om ny personal inte introduceras på ett bra sätt och om de nya medarbetarna inte trivs så kan lyckade rekryteringar visa sig vara förgäves.
– När vi fortsätter att öka personalstyrkan globalt så är det oerhört viktigt att erbjuda bästa tänkbara upplevelser för de anställda, säger Ian Kennedy, ansvarig för tekniklösningar för kundsupport på Databricks.
Från till IT till alla
Databricks har sedan 2021 använt molntjänsten Freshservice från Freshworks för att hantera arbetsordrar (tickets) och förfrågningar från IT-personal. Det har enligt Ian Kennedy inneburit en förändring av sättet att hantera en personalstyrka som växer.
– Det är ett kraftfullt verktyg som gör det möjligt för medarbetare på alla avdelningar att få mer gjort på kortare tid, säger han.
Den grundläggande tanken är att effektivare verksamhet och ökad trivsel på arbetet går hand i hand. Det inbegriper stöd för att underlätta nyanställningar och introduktion av nya medarbetare. Till en början användes Freshservice av IT-personalen på Databricks. När man såg goda resultat utökades användningen till HR-personal, jurister, säkerhetspersonal, samt avdelningen som ansvarar för vidareutbildning av personal.
Förberedd för expansion
På Freshworks är man entusiastiska över den satsning Databricks genomför:
– Vårt engagemang hos Databricks är ett bra exempel på hur lättanvänd mjukvara både kan effektivisera verksamheter och öka trivseln på arbetsplatser. Alldeles för många företag brottas med komplexa mjukvaror som ödslar tid och medför höga kostnader, säger Pradeep Rathinam, kundansvarig på Freshworks.
Det återstår att se hur Databricks kommer att lyckas med den kraftiga expansionen av IT-personal. Hittills är erfarenheterna positiva. Allra viktigast är att man har adresserat de utmaningar som kommer av en stor mängd nyanställningar. Företag som inte gör det riskerar att se ett lyckat rekryteringsarbete utmynna i ineffektiv verksamhet och anställda som ser sig om efter nya jobb.