Samtidigt tror tre av tio att deras chanser till befordran försämras när de är borta från kontoret, medan nästan en fjärdedel anser att distansarbete har en negativ inverkan på deras löneutveckling. Allt enligt en Sifo-undersökning på uppdrag av ljud- och videoutrustningstillverkaren Jabra.
En ny Sifo-undersökning där svenska kontorsarbetare tillfrågats visar att 42 procent anser att de arbetar mer produktivt på distans än från kontoret. Närmare hälften (47 %) uppger också att de får mer arbete utfört de dagar de inte är på kontoret. Trots detta tror 30 procent att arbeta helt eller mestadels på distans minskar deras chanser att bli befordrade, samtidigt som 23 procent tror att deras löneutveckling påverkas negativt av distansarbete. En av fem (20 %) tror dock att möjligheten att byta jobb förbättras genom distansarbete.
Sociala relationer försämras av distansarbete
Vidare visar undersökningen att 69 procent uppger att sociala relationer är mer utmanade vid videomöten jämfört med fysiska, samtidigt som närmare fyra av tio (38 %) uppger att det är svårare att få direkt feedback. Tre av fyra (75 %) upplever även att de har svårt att läsa av andra personers reaktioner och känslomässiga tillstånd vid videomöten.
– Vårt sätt att arbeta har förändrats för alltid och vi förlitar oss mer än någonsin på virtuella möten för att komma i kontakt med varandra. Företagsledare måste prioritera medarbetarupplevelsen och identifiera den teknik som gör det möjligt för arbetstagarna att engagera sig och samarbeta på lika villkor. Möten bör vara inkluderande, där alla kan delta och ingen känner sig ohörd eller utanför, säger Johnny Poulsen, Video Solutions Manager, Nordics på Jabra.
– När video används på rätt sätt kan den öka inkluderingen och produktiviteten i virtuella miljöer. Det kan också bidra till att skapa en starkare känslomässig koppling för arbetstagarna och bygga upp en digital och fysisk arbetsplats där alla kan trivas. Ledare bör ta ett steg tillbaka för att fråga, lyssna och förstå vad de anställda verkligen behöver för att utvecklas och förbättra sin arbetsupplevelse, avslutar Johnny Poulsen.
Närmare hälften, 47 procent, anser att deras arbetsgivare tillhandahåller den utrustningen som behövs för att möjliggöra flexibelt arbete. Lite drygt en av fem (22 %) anser dock att deras arbetsgivare brister i att erbjuda den rätta tekniken.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 29 november–5 december 2022. Totalt intervjuades 2533 personer i åldern 18–79 år, varav 1050 personer som är sysselsatta inom kontorsarbete.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Om Jabra
Jabra är ett världsledande varumärke inom ljud, video och samarbetslösningar, designade för att stärka konsumenter och företag. Som en stolt del av GN-gruppen, hänger de sig åt att låta folk höra mer, göra mer och vara något mer än de någonsin trodde var möjligt. Jabras tekniska expertis banar väg framåt och bygger på 150 års banbrytande arbete inom GN-gruppen. Det här tillåter dem att skapa integrerade verktyg för kontaktcenter, kontor och samarbete som hjälper användarna att bli mer produktiva var helst de vill. True wireless hörlurar och öronsnäckor ger konsumenter bättre samtal och uppspelning av musik och media. GN-gruppen som grundades 1869 finns i 100 länder och levererar innovation, tillförlitlighet och användarvänliga lösningar. GN har 6500 anställda och rapporterade en årlig omsättning på 13,4 miljarder DKK under 2020. Varumärket Jabra står för cirka 8,7 miljarder DKK och har 1900 anställda. GN får livet att låta bättre och är noterat på Nasdaq Köpenhamn. www.jabra.se
© 2021 GN Audio A/S. All rights reserved. Jabra® is a registered trademark of GN Audio A/S. All other trademarks included herein are the property of their respective owners (design and specifications are subject to change without notice).