Employee Experience (EX) har gått från att vara ett buzzword inom management till att bli potentiellt avgörande i striden om kompetens.
En Employee Experience Manager säkerställer att inget hamnar mellan stolarna när det gäller att skapa den optimala upplevelsen för medarbetarna.
Många svenska företag har redan anammat rollen men fler IT-företag måste med på tåget menar Daniel Wand på OutSystems.
”Vi läser dagligen om brist på arbetskraft inom många branscher och det är i många fall arbetskraftens marknad. För att lyckas attrahera och rekrytera de bästa medarbetarna behöver många organisationer anamma nya sätt att se på HR och hur arbetsplatsen utformas,” säger Daniel Wand på OutSystems.
Lätt att missförstå
Den ökade digitaliseringen underlättar möjligheterna för företag att skapa digitala ramverk som stärker medarbetarupplevelsen i organisationen. Med rätt lösningar på plats går det att skapa mer friktionsfria upplevelser för medarbetarna och skapa miljöer som främjar innovation, kundnöjdhet, prestation och engagemang.
”Men det är också lätt att missförstå vad Employee Experience handlar om. Det handlar inte bara om ett snyggt kontor eller en kool fredagsbar. Det handlar om en totalupplevelse där man fokuserar på alla medarbetarnas beröringspunkter med organisationen. Det handlar om allt från onboarding och feedbacksystem på arbetsplatsen till interna ärendehanteringslösningar och offboarding när någon slutar,” säger Daniel Wand.
Räcker inte med bukett
För att lyckas med Employee Experience behöver man kartlägga organisationens specifika behov och hitta lösningar som följer medarbetarnas individuella rörelser. Det finns numera flera enkla och skräddarsydda applikationer på marknaden för att hantera dessa frågor och som lätt kan integreras med befintliga system.
”För att lyckas attrahera rätt människor framöver krävs att företag har koll på all interaktion som sker längs medarbetarens livscykel i organisationen och aktivt satsar på påverka dessa i en positiv riktning. Det räcker inte längre att hälsa medarbetaren välkommen med en blomsterbukett, numera krävs att det också följs av ett strukturerat Employee Experience-arbete,” säger Daniel Wand.