Efter drygt sex och ett halvt år slutar Johanna Allhorn på Ehandel där hon varit både chefredaktör och ansvarig utgivare.
Johanna har varit en av de tongivande profilerna inom svensk e-handel och varit en efterfrågad talare och moderator och även lett Ehandels egna event från scenen.
Johan Svensson, VD för Ehandel säger:
“- Vi önskar såklart Johanna lycka till med sin nya utmaning. Det är svårt att förklara hur mycket Johanna betytt för Ehandel under vår starka tillväxtresa och hon har tagit ett stort ansvar för att leda redaktionerna på våra olika marknader. Själv har jag haft förmånen att jobba nära med Johanna i tre år nu och hon har tillfört enormt mycket med sin skarpa penna, alltid nyfiken och lösningsorienterad och som ambassadör för vårt varumärke”.
Johanna Allhorns nya utmaning blir i rollen som enhetschef för redaktionen på kommunikations- och marknadsavdelningen inom Helsingborgs stad, där hon startar redan den 14 mars.
“- Det har varit en fantastisk resa och jag är så glad och tacksam för tiden på Ehandel, men efter nästan sju år känner jag att det är dags för nya utmaningar. Jag är stolt över att tillsammans med resten av redaktionen ha format och utvecklat vad som nu är Sveriges och Nordens ledande branschsajt inom e-handel, en spännande bransch som verkligen har framtiden för sig. Jag är också stolt och glad över att vi har etablerat Influens.se, och med den satt ämnet influencer marketing på agendan på ett helt nytt sätt. Jag önskar redaktionen all lycka och framgång, säger Johanna Allhorn.
Johanna vänder sig också direkt till e-handlarna.
– Under min tid på företaget har e-handeln vuxit från en ganska undanskymd del av branschen till att nu utgöra centrum av detaljhandeln. Jag vill rikta ett stort tack till alla er som tipsat redaktionen, svarat på våra frågor och läst och delat våra nyheter. Det är tack vare er som Ehandel är där vi är i dag. Det ska bli ytterst spännande att följa branschens fortsatta utveckling.
Annika Lindecrantz blir tf chefredaktör för Ehandel.se
Ehandel har redan gjort klar med en ny interim chefredaktör – Annika Lindecrantz. Annika Lindecrantz har varit Vd för Ica bolaget, Hakon Media, och chefredaktör och ansvarig utgivare för Market och Icanyheter. Hon har även ett förflutet från LRF Media som chefredaktör och publisher.
Johan Svensson, VD för Ehandel säger:
“- Jag är mycket glad över att Annika tackat ja till att bli chefredaktör för Ehandel.se. Vi får in en person med både energi och rutin och som dessutom är väl insatt inom retail och svensk handel. Vi har en väldigt driven och kunnig redaktion, som nu får ett starkt tillskott som gör att vi kan fortsätta vår redaktionella satsning som den mest initierade nyhetskällan inom branschen. Annika har samma naturliga förmåga som Johanna att jobba med både sitt eget och vårt varumärke i symbios”.
Annika Lindecrantz går in som t.f. chefredaktör för Ehandel.se fr o m den 22 mars.
“- Det här ska bli spännande eftersom handeln genomgår sin kanske största förändring någonsin, med fokus på digitalisering och hållbarhet. Ehandel.se kommer att vara en viktig mötesplats för alla e-handlare i den förändring som sker. Jag ser fram emot att leda och utveckla det redaktionella arbetet hos Sveriges största nyhetsmedia och mötesplats för alla som arbetar med e-handel”, säger Annika Lindecrantz.
Övriga förändringar på redaktionen i Sverige som sker i samband med att Johanna slutar är att Julius Gunnilstam tar över som t.f. ansvarig utgivare för Ehandel sajterna och Izabella Bielecka tar över som t.f. chefredaktör och t.f. ansvarig utgivare för systersajten Influens.se samt att Ehandel utökar den redaktionella satsningen i Norge och Ehandel.com.
Planerar rekrytering
Inom kort kommer Ehandel att gå ut med en rekrytering av en ny chefredaktör och ansvarig utgivare till Ehandel (samtliga Ehandel sajter).
“- Vi kommer att göra en noga utvärderinga av de namn vi redan har på vår lista och de som söker. Att vara chefredaktör och ansvarig utgivare på Ehandel i den tillväxtfas vi är i nu på en marknad som växer på alla håll, är som jag ser det en av de allra mest intressanta roller man kan ha. Naturligtvis är det en nyckelroll för oss på Ehandel och vi vill ha den allra bästa på den stolen”.