En majoritet av svenskar uppger att distansarbete förbättrar deras liv och att det är viktigt för dem att ha den möjligheten också framöver.
En viktig del i den nya flexibla arbetsvardagen är videosamtal och ny statistik från Kantar SIFO på uppdrag av Dell Technologies avslöjar de största irritationsmomenten när svenskar har jobbrelaterade videosamtal.
Jobbrelaterade videosamtal är numera en del av arbetsvardagen för många svenskar. Tekniken har gjort det möjligt för många att utföra arbetsuppgifter oavsett plats.
”I början av pandemin tvingades många svenskar att möta en ny jobbverklighet och vänja sig vid att använda den utrustning och datorprogram som fanns för att kunna göra jobbet hemifrån. Efter pandemin har det blivit tydligt att en hel del av dessa verktyg behövts uppdateras för att man inte bara ska kunna vara produktiv men också uppskatta arbetet på distans,” säger Mats Jentzen, försäljningschef för klientlösningar på Dell Technologies.
Men trots alla fördelar är allt inte frid och fröjd. De ökade antalet videosamtal har också medfört störningsmoment. Nya siffrorna från Kantar SIFO på uppdrag av Dell visar att det som irriterar oss mest under jobbrelaterade videosamtal är andras störande bakgrundsljud och andra deltagare som multitaskar.
Topplista – störningsmoment under jobbrelaterade videosamtal
- Att deltagare har störande ljud i bakgrunden (30%)
- Att deltagare gör något annat (svarar på mail, telefon etc.) under mötet (22%)
- Att deltagare har familjemedlemmar som rör sig i bakgrunden (19%)
- Att deltagare glömmer att ta bort ”mute” när de ska prata (17%)
- Att deltagare medverkar utan kamera (16%)
I samband med pandemin exploderade de jobbrelaterade videosamtalen hemifrån och en konsekvens av detta var att svenskar mer än tidigare också fick insyn i varandras hemmamiljöer. Bakgrunden i kamerabilden kan avslöja allt från när man senast städade till vilka böcker som gömmer sig i bokhylla.
”Distansarbete har förbättrat livskvalitén för många svenskar samtidigt som man också bjudit in kollegor i ens hem via videosamtal och siffrorna visar att det finns generationsskillnader i hur man förhåller sig till det, där yngre svenskar exempelvis mer stör sig på stökiga bakgrundsmiljöer och störande ljud än äldre svenskar,” säger Mats Jentzen på Dell Technologies.
Var tredje ändrar bakgrunden
Den nya statistiken visar hur jobbrelaterade videosamtal gjort svenskar mer självmedvetna. Var tredje svensk, 33 procent, ändrar i hemmabakgrunden för att det ska se mer professionellt ut, inför jobbrelaterade videosamtal. Mest benägna att fixa till bakgrunden är svenskar i åldrarna 35–49 (39%) år samt stockholmare (42%). Minst brydda kring hur det ser ut i bakgrunden när de har videosamtal är smålänningar (26%).
”Med videosamtalen började vi bjuda in arbetskollegor att se hur det ser ut hemma hos oss och i skenet av detta är det inte så konstigt att många av oss också blev en smula självmedvetna och kanske flyttade om lite i bildbakgrunden. Samtidigt som investeringar i en riktig webbkamera och andra hjälpmedel så klart hjälper har nog många också uppskattat funktionen som gör bakgrunden oskarp de dagar då hemmakaoset riskerar att göra sig påmint i jobbsamtalet,” säger Mats Jentzen på Dell Technologies.