Idag är det särskilt viktigt att ha äkthet, lojalitet och förtroende i fokus i varje samspel mellan säljare och kunder.
Detta är särskilt viktigt eftersom tredjepartskakor är på väg att försvinna. Det menar Pernilla Jungåker på Hubspot.
Möjligheterna för företag att samla på sig data som rör konsumenternas köpbeteende blir svårare och svårare. I tidernas begynnelse när internet var ungt var det förhållandevis lätt. Men sedan dess har vi sett mer reglering på området, inte minst genom GDPR som trädde i kraft för fem år sedan.
Inte långt därefter kom beskedet att man som konsument själv ska kunna godkänna eller välja bort användandet av cookies. Idag ser vi en liknande diskussion som rör tredjepartscookies. Dessa används ofta för riktad annonsering och spårning. Det är just på grund av tredjepartscookies som du ser annonser på nätet med de klädesplagg eller den elektronik du kollade på i förra veckan. De kan även användas för att förbättra själva användarupplevelsen på en webbplats genom att göra den mer personlig för dig som individ.
Själva bakgrunden till att man vill fasa ut tredjepartscookies hör ihop med integritetsfrågor och spårning av internetanvändare. Flera stora webbläsarföretag har meddelat att man redan har eller har planer på att börja fasa ut tredjepartscookies. Senast nästa år kommer Google Chrome att ha fasat ut detssa. Firefox och Safari har redan börjat blockera många.
Vi lever i en tid där personalisering är allt viktigare. Där man som företagare måste möta konsumenter på en rad olika plattformar och göra det på ett sätt som får dem att komma tillbaka. Just därför är det viktigt att man som handlare har koll på att man nu håller på att fasa ut tredjepartscookies. Denna utfasning som redan påbörjats kommer att ha en stor inverkan på den digitala annonsindustrin.
Web 3.0 är inriktad på att göra personlig information privat igen. Den bygger på en växande rörelse för att ge användarna kontroll över ägandeskap över sin data. Individer kommer ges möjlighet att bestämma hur de vill samla in och lagra sina uppgifter och även sälja dem om de vill, i stället för att företag samlar in dem gratis.
För dig som e-handlare innebär det bland annat att du behöver samla mer förstapartsdata för att kunna konkurrera på marknaden och kunna erbjuda en fortsatt skräddarsydd lösning för dina kunder.
Ett annat sätt att inhämta information från kunderna kan vara att kräva att de registrerar sig vid köp av produkter. Men här bör man se upp. Enligt den senaste E-barometern från Postnord är det en majoritet av konsumenterna (71 procent) som ogillar att behöva registrera sig vid onlineköp.
I och med att den information som efterfrågas blir svårare att få tag blir det allt viktigare att skapa genuina band mellan kund företag för att kontinuerligt kunna fylla på datan i sitt CRM via återköp eller kontakt med kundservice. Ett stort problem idag är också att många företag fokuserar all sin energi på att samla in så mycket data som möjligt, men de kopplar inte ihop och analyserar den för att få större effekt på kundnöjdheten genom hela köpprocessen. Målet är inte att vara företaget med flest ingredienser i skåpet. Målet är att ha rätt ingredienser som du faktiskt behöver för att i slutändan kunna baka kakan.