Världen börjar nu se dagens ljus efter en av historiens värsta driftsstörningar.
Hela arbetsmarknaden tvingades till snabb anpassning under pandemin.
Verksamheter inom arbetsplats- och fastighetsförvaltning, IT- och HR-personal har haft extremt mycket att göra!
Trots att dammet börjar lägga sig behöver vi fortfarande ta itu med de ständigt aktuella utmaningarna – stigande fastighetskostnader, begränsade budgetar och, nu mer än någonsin, risken att förlora medarbetarengagemang. Det är nu dags att formulera långsiktiga strategier för denna ”nya” värld.
Detta innebär även tuffa prioriteringsbeslut om hur den tid och de resurser som finns till förfogande ska investeras. I vilken ände ska du börja?
En kundcentrisk metod
De mest framgångsrika företagen börjar med att se världen genom kundernas ögon. Om vi tillämpar detta kundcentriska tillvägagångssätt på arbetsplatsen bör vi försöka se arbetsplatsen genom arbetsplatsanvändarnas ögon. Våra kollegor. Verksamhetens dyrbaraste tillgång.
Studier har visat att miljöfaktorer som luftkvalitet och ljus är de viktigaste faktorerna för hur medarbetarna presterar, hur de mår och hur glada de är. Forskning från World Green Building Council visade att personalens produktivitet ökade med 11 % vid mer frisk luft och mindre föroreningar vid arbetsstationerna.
Så om vi kan mäta arbetsytornas miljökvalitet i våra byggnader och arbetsplatser kan vi förstå vilka åtgärder vi behöver vidta för att göra förbättringar och öka välbefinnandet, samt produktiviteten, hos våra medarbetare.
Allt detta låter bra, men många som arbetar med arbetsplatshantering tycker att det kan vara skrämmande att initiera sådana förändringar. Teknikdjungeln är snårig. En Google-sökning på ”workplace environment analytics” (arbetsplatsmiljöanalys) ger cirka 72 miljoner resultat! Det finns tusentals IoT-sensorleverantörer att välja mellan.
Snabba vinster kontra långsiktiga vinster
Vi kan dyka ner och välja ut en dedikerad ”punktlösning” för övervakning av miljön. Vi kan installera den och mycket snabbt börja få insikter som gör det möjligt för oss att ändra och/eller anpassa våra utrymmen för att förbättra användarupplevelsen. Men vad händer när vi vill ta saker till nästa nivå? Föreställ dig till exempel att vi vill samla in pålitliga data om utrymmesanvändning för att kunna göra kostnadsbesparingar och öka effektiviteten.
Om leverantören som levererade våra miljösensorer inte kan leverera beläggningssensorer måste vi köpa ytterligare ett sensorsystem – ett som troligtvis är anslutet till en helt annan IoT-molnplattform. Vi skulle kunna använda dessa två system för att hitta kopplingar mellan nyttjande och miljökvalitet, men vi skulle behöva tid och expertis för att kombinera data från de två separata systemen.
Föreställ dig nu att vår chef hör talas om de nya beläggningssensorerna och börjar fundera över antalet tomma mötesrum som hon går förbi varje dag. ”Varje gång jag försöker boka ett mötesrum finns det inga tillgängliga i kalendern, men när jag går förbi dem är alla tomma!” utbrister hon. ”Kan vi ansluta dessa beläggningssensorer till vårt rumsbokningssystem och automatiskt avboka bokningar om ingen dyker upp?”
Så vi ber IT-teamet att kika på det. ”Det går inte att automatisera detta på något sätt, men vi skulle kunna utveckla en anpassad lösning”, säger de. ”Vi ger vår nya praktikant i uppgift att lösa det.”
Nu föreställer du dig att verksamhetschefen kommer på ett sätt att spara in på städkostnader – ”Varför betalar vi lokalvårdare för att städa rum som inte har använts? Kan vi använda användningsdata som underlag för deras städschema?” IT-teamet implementerar således en anpassad daglig rapport om skrivbords- och rumsanvändning som kan användas av lokalvårdarna.
Nu har vi alltså två separata IoT-plattformar och en manuell kalkylbladsbaserad process för att kombinera miljö- och beläggningsdata. Vi har en skräddarsydd integrering mellan våra beläggningssensorer och vår rumsbokningskalender. Vi har en specialanpassad schemalagd rapport för vårt städhanteringssystem. Det är ett riktigt smörgåsbord av funktioner!
Fördelarna med en öppen plattformsstrategi
Det är här Planons öppna plattformsstrategi kan vara till hjälp. Vi erbjuder inte bara allt ni behöver för att hantera traditionella FM-processer, vi gör det också enkelt att distribuera smart sensorteknik konsekvent världen över.
Planon Workplace Insights kan ansluta till alla IoT-plattformar och visa information från miljö– och beläggningssensordata på ett lättförståeligt sätt, så att ni snabbt kan dra slutsatser om åtgärder.
Vi är medvetna om att varje organisation har en unik utgångspunkt och har kommit olika långt i utvecklingen mot en engagerande arbetsplats.
Med vår plattformsmetod stödjer vi er oavsett var i utvecklingen ni befinner er, och vi integrerar även befintliga punktlösningar om det passar era aktuella behov.
Genom att arbeta med Planon kan allt från en enskild byggnad till hela globala portföljer anslutas till vår plattform. Sedan är det enkelt lägga till ytterligare processer för Facility Management och funktioner för medarbetarengagemang som kan tillämpas direkt. Arbetet med att integrera dessa funktioner och processer har redan gjorts – så att du kan fokusera på ditt dagliga arbete.
Har din organisation redan rätt smart lösningar för arbetsplatser? Med den kraftiga ökningen av PropTech och fokuset på strategier för att återgå till kontors- och hybridarbete finns det gott om alternativ för smarta arbetsplatslösningar. Men hur kan du hitta rätt i det komplicerade utbudet? Titta på det här webbinariet som informerar om hur din verksamhet stegvis kan utvecklas på bästa sätt, så att investeringarna i IT för arbetsplathantering säkerställer ett hållbart och långsiktigt värde för fastighetsverksamheten.