Enligt fler än hälften av de globala IT-cheferna investerar stora företag världen över för lite i verktyg och infrastruktur som krävs för att hantera den ökade mängden data.
Detta gäller även för storföretag i Sverige, där även dataskyddsbestämmelser ses som ett hinder för att kunna dra insikter ur data. Det visar en global undersökning från Digital Realty.
Den nya rapporten Global Data Insights Report, från Digital Realty (NYSE: DLR), den största globala leverantören av moln- och operatörsneutrala datacenter, samlokalisering och samtrafiklösningar, visar att nästan hälften, 47 procent, av IT-cheferna globalt anser att deras företagsinvesteringar i datasystem och infrastruktur är ett stort hinder eller problem. Stora företag över hela världen investerar inte tillräckligt i de verktyg och den infrastruktur som krävs för att hantera ökande datamängder – och i takt med att datamängden växer exponentiellt och att the Data Gravity Effect[2] intensifieras kommer detta problem bara att förvärras.
Rapporten visar vidare att 53 procent av de tillfrågade IT-cheferna anger bristen på tillräckliga investeringar i datasystem och infrastruktur som ett av de största hindren för deras organisationer när de ska ta fram värdefulla insikter från data. På samma sätt angav hälften (50 %) brist på tillräckliga investeringar i relevanta analysverktyg. Bristande investeringar uppgavs också som det största hindret för svenska bolag med en omsättning på 100-250 miljoner dollar. Företagen med en omsättning om 100-150 miljoner dollar uppgav att det var investeringar i datasystem och infrastruktur som var bristfälliga, medan ledarna för bolag med en omsättning på 150-250 miljoner saknade investeringar i relevanta analysverktyg. Dataskyddsbestämmelser angavs som det främsta hindret för att dra insikter ur data för svenska bolag med en omsättning från 250 miljoner till över 1 miljard.
Ett hinder för företagens tillväxt
Bristande investeringar i verktyg för dataanalys kan vara ett hinder för tillväxt för många företag, eftersom användbara insikter från data är starkt beroende av att informationen är effektivt aggregerad och kontrollerad. Nästan tre fjärdedelar (72 %) av IT-cheferna globalt har bekräftat att de anser att det är avgörande för deras företag att förbättra infrastrukturen under de kommande två åren för att möjliggöra mer värdefulla datadrivna insikter. Detta gällde särskilt respondenterna i Nordamerika där 80 procent anser att det är viktigt att förbättra datainfrastrukturen, jämfört med 69 procent av respondenterna i Asien som tycker detsamma.
– Eftersom datamängden växer exponentiellt i världen kommer ”the Data Gravity effect” oundvikligen att förstärkas, särskilt om informationen inte bearbetas effektivt. Detta fenomen innebär att stora datamängder ständigt drar till sig mer data, vilket gör det omöjligt att flytta, manipulera eller utvinna värde ur dem. Detta skapar hinder för företag och kan göra deras data värdelös om inga åtgärder vidtas, förklarar Dave McCrory, VP of Growth och global chef för Insights and Analytics på Digital Realty.
[1] I undersökningen Digital Realty undersöktes mer än 7 200 IT-chefer från företag med intäkter på mellan 100 miljon och 1 miljard dollar inom alla sektorer och i 23 länder för att förstå prioriteringarna för dem som leder den digitala strategin och omvandlingen på världens största företag. 200 svenska chefer och företagsledare på C-nivå från nio olika branscher intervjuades.
Data Gravity är ett fenomen där stora datamängder ständigt drar till sig mer data, vilket gör det omöjligt att flytta, manipulera eller utvinna värde ur dem.
Framåtblickande
Undersökningen visar att IT-cheferna förväntar sig att investeringarna i dataverktyg, infrastruktur och processer endast kommer att öka något under de närmaste åren, och att det är mest troligt att pengarna kommer att användas till data som förbättrar kundupplevelsen[1].
Det är viktigt att företagen förstår vilka fördelar som data kan ge och att de prioriterar datadrivna strategier om de vill förbli konkurrenskraftiga i en värld som blir alltmer datacentrerad. Digital Realtys undersökning visade att tre fjärdedelar (75 %) av företagen på över 1 miljard dollar har en formell datastrategi i planerings-, antagande- eller genomförandefasen. Detta kan jämföras med 63 procent av de globala företagen i allmänhet, vilket tyder på att större företag ligger något före i utvecklingen ur ett dataperspektiv, något som sannolikt kommer att ge dem en fördel gentemot mindre konkurrenter när datamängden växer och datatyngden blir en större utmaning.
– Företagsledare inser värdet av en datadriven strategi, och detsamma gäller Nordiska företag, som
vi ser redan demonstrera deras förmåga att avancera digital transformation. Det som blir tydligare för många Nordiska ledare, och bland våra kunder, är det placera data och IT-infrastruktur närmast kunderna och partners krävs för att främja sin verksamhet dagordning. Till många av våra kunder, våra datacenter har blivit den nya affärsplattformen, som fungerar som deras centra för sammankopplingsteknik för datautbyte, partners och kunder, säger Peder Bank, Nordisk Managing director
[1] På en skala från 1 till 5 hade respondenterna ett genomsnitt på 3,77 när det gällde huruvida de skulle öka eller minska IT-budgeten för den aktuella kategorin ((5) betydande ökning, (4) liten ökning, (3) oförändrad, (2) liten minskning, (1) betydande minskning/ej säker).