Supersuccén GoFrendly planerar global lansering 2023. Tillsammans med svenska Violet AI ska de göra det enklare för kvinnor att hitta nya gemenskaper.
– För oss har det alltid handlat om medlemmarnas upplevelse och med hjälp av skräddarsydda
AI-lösningar kan vi skapa appen våra medlemmar förtjänar, säger Ulrika Lilja, grundare och marknadschef på GoFrendly.
Plattformen GoFrendly lanserades 2016 och har idag 200 000 kvinnliga medlemmar i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Indien. Från att vara en app där användaren fick fylla i ålder, område och intresse för att hitta likasinnade individer att umgås med, har GoFrendly arbetat med skräddarsydda AI-lösningar för att förbättra användarupplevelsen och precisionen i matchningarna.
- Den första versionen av appen var enkel och vi upplevde att vår matchningsmotor var för statisk och begränsad. Fyllde man i ett fält fel så kunde det kosta användaren intressanta matchningar. Det var då vi tog kontakt med Violet AI, säger Claudia Gård, grundare och Chief Operating Officer på
Svenska Violet AI är en konsultbyrå och experter inom området. För att hjälpa GoFrendly att röra sig från från en traditionell filter-funktion till dynamiska matchningar baserade på träffsäkra och finkänsliga algoritmer, hämtade Violet inspiration från Google, Tesla och Kungliga Biblioteket som alla tränat avancerade grundmodeller för att förstå text och
språk. Grundmodeller som Violet genom ny design använde för att träna GoFrendlys data.
- Manuellt är det svårt att hantera den här mängden data eller förstå mönstren, då det handlar om väldigt stora mängder text-data från främst chatt- och Vi har använt beprövade algoritmer för att extrahera och klassificera nyckelord och relatera dem till liknande ord i texterna, säger Anna Rydin, Machine Learning Engineer och NLP-specialist på Violet AI.
- En anledning till att Facebook, Google och Amazon med flera har kunnat utveckla så fantastiska AI-algoritmer sista åren är för att de har haft en enorm mängd data att träna på, särskilt inom området NLP (naturlig språkigenkänning). GoFrendly är en av de få plattformarna i Europa som nu börjar ha så stora mängder data att det går att utveckla nya spännande AI-lösningar utifrån den, säger Mattias Guilotte, affärsutvecklingschef på Violet AI.
Med Violets hjälp har användarupplevelsen för plattformens medlemmar blivit bättre. När GoFrendly nu expanderar globalt så är just användarupplevelsen en viktigt faktor för fortsatt framgång.
- Vid varje lansering i nya städer och när användandet ökar möter vi en rad Det handlar dels om att kunna verifiera nya medlemmar och bibehålla säkerheten på plattformen, men också om att snabbt lära sig vilka matchningsmönster som fungerar på en
lokal marknad och om att automatiskt kunna skapa aktiviteter och innehåll för de nya användarna. Här är AI inte bara en kul grej, utan helt avgörande för snabb tillväxt och för att de nya användarna ska få en bra och trygg upplevelse, säger Ulrika Lilja på GoFrendly.
- Hur kan vi som mindre företag utmana aktörer som Facebook och Google? Vi vet att vi har kunskapen, men vi måste också se inom vilka områden det finns möjlighet att verka. Att användarupplevelsen blir sämre hos jättarna är anmärkningsvärt och en möjlighet för oss att visa hur vi kan använda AI för att förbättra vardagen hos människor, avslutar Mattias Guilotte.