EFTER JOBBET:
Den 9 oktober 2020 slår upp dörrarna upp till Sveriges första Esportshall belägen i Uddevalla kommun. Hallen är den första i sitt slag och utgör starten för en ny fysisk infrastruktur kopplat till en digital sport.
Fyra av fem svenskar spelar datorspel och i takt med att intresset ökat och esporten har gått från subkultur till mainstream så kämpar svenska kommuner med att engagera och aktivera våra unga. Efter pilotprojekt under 2019 invigs nu en ny form av träningsanläggning, likt hur fotbollen har fotbollsplaner och hockeyn har ishallar får esporten sin egen anläggning.
Tillsammans med Uddevalla kommun, Lenovo, Intel, Västra Götalandsregionen och Svenska Bilsportförbundet m.fl. kommer vi förvalta mervärden som esporten genererar och sänka tröskeln för deltagandet oavsett förutsättningar.
För oss är det ingen skillnad att stötta esport-verksamhet som att stötta andra sporter, säger Annelie Högberg (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden
Inom esporten på högsta nivå är personliga tränare, mentala coacher och kostrådgivare en naturlig del av organisationerna för att få välmående spelare som presterar på högsta nivån. Medans Sverige brottas med ökat stillasittande, ohälsosamma kostvanor och psykisk ohälsa så behöver svenska kommuner och organisationer förvalta engagemanget inom esporten och de verktyg sporten möjliggör för att arbeta med dessa samhällsutmaningar.
Vi ser en stark tillväxt inom e-sportsmarknaden och fortsatt växande efterfrågan på Lenovo Legion speldatorer i flera prissegment. Det är ett nöje och en ära att vara en del av detta initiativ att göra spelvärlden tillgänglig för alla, oavsett ekonomisk eller social bakgrund i samhället, säger Christian de Lange, nordisk produktchef Lenovo Legion.
Det känns verkligen kul att vi som förbund är med i den här satsningen. Vi ser att inom bilsporten så växer esporten och simulatorkörningen i en snabb takt och under våren kördes det flera internationella mästerskap, där vi fick se den regerande världsmästaren i rallycross även köra till sig guldet när e-VM i rallycross avgjordes. Med den nya Esportshallen i Uddevalla ser jag också att vi inom Svensk Bilsport finns med och möjliggör för fler att ta del av vår sport och på sikt vill såklart vi inom Svensk Bilsport att man finns med i bilsportvärlden, både virtuellt och i verkligheten, säger Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport.
Esport får ofta spela boven när det kommer till stillasittande. Vi har visat att esporten kan ha en fantastisk påverkan att få fler unga att röra på sig, påverka deras kostvanor och öka föreningsdeltagandet. Fokus under kommande år blir att strukturera den modellen och skapa en kompetensöverföring från eliten ner till gräsrötterna samtidigt som vi etablerar Esportshallar i svenska kommuner, säger Karl Sergel grundare Esportshall