Vi har fått den stora äran att vara en del av – och nu även berätta om vår kunds Refensas spännande digitala och automatiserade tjänst för referenstagning.
Vi blev nyfikna på att ta reda på mer och frågade Karl August Gratte, grundare och produktchef om varför de startade företaget och hur det kom sig att BankID blev det primära valet för identifiering i deras tjänst.
Karl August startade Refensa tillsammans med två kollegor som efter lång erfarenhet inom branschen såg ett behov i att effektivisera och kvalitetssäkra referenstagningsmomenten i rekryteringar. Tanken med tjänsten var att trots automatiserad och digital process kunna bibehålla den personliga upplevelsen.
– Traditionellt sett sker referenstagning via telefon och då kan resultaten bli av blandad kvalitet då det ofta sker under arbetstid och personen som ska lämna referensen sitter mindre tillgängligt till. Det är även en utmaning att veta vem jag faktiskt pratar med – och det är där vi kommer in. Vi har skapat en effektiv process som fortfarande har högre kvalitet än ett telefonsamtal och som är engagerade för alla inblandade, berättar Karl August.
Tydligt och lättarbetat API med bra stöd från kundansvariga
Tidigare använde Refensa endast Facebook och LinkedIn som verifieringsmetoder för att logga in i deras system och med hjälp av crosscheckingfrågor kontrollerades riktigheten/ärligheten samt IP-verifiering. När de behövde hitta ett bättre sätt att trygga och säkra referensens identitet valde de Svensk e-identitet och BankID.
– Vi gjorde en research på vilka företag som kunde leverera BankID och valde Svensk e-identitet eftersom vi ansåg att er tjänst hade bäst och tydligast API. Vi uppskattade att vi kunde testa BankID gratis i två veckor, att vi kunde branda vår profil samt att API:t var så lättarbetat. Uppstartsprocessen var enkel och vi kom igång snabbt med hjälp från Linnea Anbo och Anna Winter som var våra kundansvariga på Svensk e-identitet, berättar Karl August.
Siffrorna talar sitt tydliga språk för val av inloggningsmetod
När de hade implementerat BankID såg de snabbt att referenserna valde att identifiera sig med BankID istället för Facebook och LinkedIn.
– Våra siffror ger det svart på vitt när vi jämför metod för verifiering och ser att BankID nu är det primära sättet att identifiera sig, säger Karl-August.
Chattrobot sköter kommunikationen
Refensa innehåller fyra olika steg:
1. Rekryteraren lägger till en kandidat
2. Kandidaten laddar upp sina referenser
3. Referenserna besvarar referenstagningen
4. En rapport skapas till rekryteraren för återkoppling
Eftersom många börjar bli vana att gå från den traditionella enkäten till chatt sköts referenstagningen av en chattrobot vilket ska ge en mer positiv upplevelse. Verktyget går även att jobba med separat eller integrera mot olika rekryteringssystem och är helt GDPR-säkert.
– Kort och gott, vi vill öka kvalitén i kandidatupplevelsen med en transparent, tydlig process och där har Svensk e-identitet hjälpt oss på vägen, säger Karl August.